Vill EU starta handelskrig med Kina?

Den 6 juni planerar EU att införa strafftullar på över 170 miljarder kronor på kinesiska solpaneler. Tidigare i år har bland annat kinesiskt porslin drabbats av tullar på över 36 procent. Om den nya strafftullen blir verklighet kommer nära tio procent av all EU-import från Kina vara belagd med strafftullar.

– EU:s strafftullar är protektionistiska och hotar svenska jobb. Oavsett om det handlar om solceller, kinesiskt porslin, skor från Vietnam eller norsk lax så drabbar strafftullarna i slutändan svenska konsumenter och företag, säger Svensk Handel vd, Dag Klackenberg, i en kommentar.

Nyligen publicerade EU-kommissionen ett förslag till att modernisera EU:s skyddstullar. Svensk Handel arrangerar därför ett seminarium där EU-kommissionen deltar och presenterar det nya lagförslaget.

Tid: 5 juni 09.00-12.00, registrering öppnar 08.30

Plats: Europahuset, Regeringsgatan 65, Stockholm

Anmälan: Journalister som vill delta kan anmäla sig till Svensk Handels pressekreterare, erik.boman@svenskhandel.se, eller 0709-76 44 20

08.30 Kaffe och registrering