Starkt stöd för Fritt Val av hörselvård och hörapparater

Report this content

Demoskop har på uppdrag av Svensk Hörsel låtit undersöka hur hjälpen till människor med nedsatt hörsel fungerar. Den ökade valfriheten inom hälso- och sjukvård får ett brett stöd bland personer med nedsatt hörsel. Personer som fått sina hörapparater anpassade av privata vårdgivare är i genomsnitt mer nöjda med sina hörapparater än dem som fått hjälp via landstinget. Viktigt är också att man ska kunna välja vilka hörapparater man ska ha.

Svensk Hörsel har låtit Demoskop genomföra en undersökning om hur hjälpen till människor med nedsatt hörsel fungerar. Undersökningen, som genomfördes under september månad och baseras på drygt 1200 intervjuer, visar att en klar majoritet ger sitt stöd för att lanstingen ska ge bidrag som gör det möjligt för varje enskild person att själva välja hörapparater. På frågan om vilken princip som är bäst: att landstinget bestämmer vårdgivare och gör urvalet av hörapparater eller att medborgarna själva kan välja vårdgivare och hörapparater så får det egna, fria valet stöd av 67 procent, medan landstingsmodellen får stöd av 32 procent.

Personer som har fått sina hörapparater anpassade av privata vårdgivare är i större utsträckning nöjda med sina hörapparater än de som fått hjälp via landstinget. Av de som fått sina hörapparater utprovade privat är 70 procent mycket eller ganska nöjda med den hjälp och bemötande som de fått. Motsvarande siffra för de som fått hjälp hos landstinget är 53 procent.

Idag finns det cirka 1,4 miljoner personer i Sverige som lider av nedsatt hörsel och av dem är det över 600 000 personer som borde ha hörapparat eller annat hörselhjälpmedel. Fritt val-reformer har genomförts bland annat i Stockholm och Skåne och Hjälpmedelsinstitutet har utvärderat fritt val av hjälpmedel på uppdrag av regeringen, med starkt positiva slutsatser från patienterna i de landsting som prövat eller genomfört valfrihet av vårdgivare inom hörselområdet.

-          Demoskops undersökning visar med all sin tydlighet att fritt val av hörapparater och utprovare är rätt väg framåt. Framtidens äldre kommer inte att godta långa köer till hörselvården och att inte ha rätten att själv välja hörapparater, säger Susanne Nyberg Sander, ordförande i Svensk Hörsel, branschföreningen för leverantörer av hörhjälpmedel i Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Susanne Nyberg Sander, Ordförande Svensk Hörsel

E-post: sn@oticon.se

Om Svensk Hörsel

Svensk Hörsel är en icke vinstdrivande förening som verkar för att personer med nedsatt hörsel och dövas behov av hörselprodukter och hörapparater skall tillvaratas på bästa möjliga sätt. Föreningens vision är att alla ska ha de hörselprodukter och hörapparater som de behöver för att kunna delta i samhällets samtliga aktiviteter. Ett av föreningens huvudsyften är också att öka medvetenheten kring behovet av och intresset för bra hörhjälpmedel.

Taggar: