En och en halv miljard på väg till Sveriges pensionärer

Efterfrågan på Hypotekspension®, det populära seniorlånet som ger pensionärer en möjlighet till ökad ekonomisk frihet, är mycket stor sedan Svensk Hypotekspension omfinansierade den upparbetade lånestocken och återupptog nyutlåningen. Sedan i april är försäljningen i full gång och många hundra nya kunder har strömmat till. Det har möjliggjorts genom ett samarbete med DnB NOR Bank som har lämnat en säkerställd lånefacilitet på 1,5 mdr vilken beräknas täcka bolagets nyutlåning under de närmaste åren.

Alla de pensionärer som har stått på väntelista har också fått möjlighet att få sin Hypotekspension® utbetalad. Väntetiden beror på att Svensk Hypotekspension under en period tvingades till ett tillfälligt lånestopp på grund av att företagets tidigare finansierande bank drabbades svårt av finanskrisen och upphörde med sin verksamhet i Skandinavien.

– Nu är det andra visor. Trots att vi låg lågt med marknadsföringen under en denna period förblev Hypotekspension® efterfrågad i marknaden. Nu har vi satt fart på marknadsföringen och det är ett stort intresse bland nya kunder runt om i landet, säger Lennart Grabe, VD på Svensk Hypotekspension AB.

Hypotekspension® lanserades i augusti 2005. Det är den första, och enda, möjligheten för äldre i Sverige att få del av den internationellt mycket populära typen av garanterade, livslånga hypotekslån utan löpande räntebetalningar eller amorteringar.

– Vår framgång är ett bevis på att det har funnits ett tomrum på marknaden för 60+are att få loss reda pengar ur värdestegringen på sina bostadsrätter och hus till trygga villkor, utan att behöva sälja och flytta. Vi har över en miljard i lånestock och målsättningen är att dubbla den siffran under de närmaste åren, säger Lennart Grabe.

Den dittills upparbetade lånestocken omfinansierades i september 2010 då Svensk Hypotekspension AB, genom sitt helägda dotterbolag Svensk Hypotekspension Fond 1 AB (publ), gav ut obligationer motsvarande 900 miljoner kronor. Obligationerna har fått ’AAsf’-rating av Fitch Ratings Ltd och är noterade på NASDAQ OMX Stockholm. De initiala investerarna består av ett antal institutionella placerare, i första hand större svenska pensionsförvaltare.

– Det var den första värdepapperiseringen med en svenskbaserad emittent sedan 2004 och den första i Europa av denna typ av tillgångar sedan 2005. Vi är mycket stolta över denna nyskapande helsvenska värdepapperisering, som vi genomförde trots den dåvarande låsta marknadssituationen, säger Lennart Grabe.

För ytterligare information kontakta:
Lennart Grabe, VD
lennart.grabe@hypotekspension.se

Om Svensk Hypotekspension
Svensk Hypotekspension är ett oberoende svenskt företag med starka ägare och en långsiktig strategi. Företaget erbjuder Hypotekspension®, ett hypotekslån som innebär att människor över 60 år garanteras trygga villkor för att kunna använda värdestegringen i sin bostad till en ökad ekonomisk handlingsfrihet. Hypotekspension® har ingen tidsbegränsning och innebär ingen risk för privatekonomin eftersom kunderna erbjuds en så kallad skuldfrigaranti. Denna garanti, som möter internationella regler och praxis, innebär att kunden aldrig kan bli skyldig mer än vad en försäljning av bostaden inbringar. Svensk Hypotekspension hade vid månadsskiftet oktober/november 2011 cirka 3 500 kunder och en total lånestock på cirka 1,1 miljarder kronor.

Taggar:

Citat

Det var den första värdepapperiseringen med en svenskbaserad emittent sedan 2004 och den första i Europa av denna typ av tillgångar sedan 2005. Vi är mycket stolta över denna nyskapande helsvenska värdepapperisering, som vi genomförde trots den dåvarande låsta marknadssituationen.
Lennart Grabe