Pensionsmyndigheten rekommenderar Hypotekspension®

Report this content

Pensionsmyndigheten har idag publicerat en ny rapport om så kallade ”Seniorlån”. De listar där fem tänkbara alternativ för pensionärer som behöver pengar, men inte kan få ett vanligt bostadslån, och Hypotekspension är ett av dem.

I rapporten bekräftas svårigheterna för många pensionärer att få bolån. De konstaterar att Hypotekspension® är kreditalternativet för pensionärer som inte har så hög pension och att det är en möjlighet att överväga.

-Vi ser det här som en bekräftelse på att vi tillgodoser ett viktigt samhällsbehov, säger Lennart Grabe, vd på Svensk Hypotekspension.

Myndigheten bekräftar också att de tidigare varianterna av seniorlån var förknippade med problem men att de villkor Hypotekspension har är sunda, eftersom ”det inte är någon risk att pensionären förlorar sitt hus eller lämnar en skuld till efterlevande”.

- Det är mycket positivt att Pensionsmyndigheten har gjort denna ambitiösa rapport. Att de efterlyser lägre ränta är begripligt och sympatiskt, men dessvärre kostar det så mycket att finansiera denna typ av lån att det inte är möjligt i praktiken, varken för oss eller för aktörer i andra länder. I sin studie över liknande lån utomlands konstaterar också Pensionsmyndigheten själva att räntan är högre även där, säger Lennart Grabe

Pensionsmyndighetens rapport:

För ytterligare information kontakta:
Lennart Grabe, vd
lennart.grabe@hypotekspension.se

Om Svensk Hypotekspension
Svensk Hypotekspension är ett fristående svenskt konsumentkreditinstitut som står under Finans­inspektionens tillsyn. Företaget erbjuder sedan 2005 Hypotekspension®, en kapitalfrigöringskredit som innebär att människor över 60 år garanteras en kredit på trygga villkor för att frigöra kapital ur sin bostad. Hypotekspension® har ingen tidsbegränsning och innebär ingen risk för privatekonomin eftersom kunderna erbjuds en så kallad skuldfrigaranti. Svensk Hypotekspension hade vid årsskiftet 2016/2017 ca 7 500 kunder och en total lånestock på ca 3 miljarder kronor. www.hypotekspension.se.

Taggar: