Svensk Hypotekspension och Familjens jurist i samarbete för landets pensionärer

Svensk Hypotekspension och juristbyrån Familjens jurist har tecknat ett samarbetsavtal med syfte att ge sina respektive kunder tillgång till båda företagens tjänster på ett förmånligt sätt. Svensk Hypotekspension förmedlar kunder, som är i behov av familjejuridisk rådgivning, till Familjens jurist där de också erhåller en rabatt på tjänsterna. På samma sätt kan Familjens jurist rekommendera Hypotekspension när deras kunder är i behov av ett kontanttillskott.

Svensk Hypotekspension erbjuder Hypotekspension®, den enda möjligheten för äldre i Sverige att få ett garanterat hypotekslån utan löpande räntebetalningar och utan tidsbegränsning. Familjens jurist är en landsomfattande rådgivningsbyrå inom familjejuridik där arvsfrågor samt frågor om efterlevande och olika samlevnadsformer är viktiga inslag i verksamheten. Det finns många över 60 år som har behov av båda företagens tjänster.

– Vi lämnar grundläggande juridisk information men många av våra kunder vill ha en mer detaljerad genomgång av sin situation och det är då Familjens jurist kommer in i bilden. De är skickliga rådgivare och dessutom mycket prisvärda. Geografiskt stämmer våra verksamheter också väldigt bra överens eftersom de har kontor på de flesta orter där våra kunder finns, säger Lennart Grabe, vd på Svensk Hypotekspension.

– Vi välkomnar sådana initiativ som det Svensk Hypotekspension har lanserat. Våra jurister har dagligen kontakt med ett stort antal privatpersoner som inte längre förvärvsarbetar. Många gånger kan möjligheten att belåna ett boende, som ofta är den största tillgången för många par, innebära en stor och positiv skillnad i levnadsstandard, både så länge båda parter lever men också efter första partens frånfälle, säger Stefan Liljeskog, verksamhetschef vid Familjens jurist.

Företagens representanter kommer också att delta på varandras informationsmöten för att ge kunderna fördjupad kunskap om tjänsterna.