Svensk Hypotekspension fördubblar sin utlåning på ett år

– Team Åsbrink/Grabe utmanar bankerna med lån utan tidsbegränsning

Stockholm, 14 februari, 2008 – Svensk Hypotekspension erbjuder bostadsägare över 60 år möjlighet att frigöra pengar ur bostaden genom ett lån utan några löpande räntebetalningar. Intresset för produkten Hypotekspension har exploderat och under år 2007 har Svensk Hypotekspension fördubblat sin utlåning till över 700 miljoner kronor. I höst räknar bolagets VD, Lennart Grabe, med att ha passerat milstolpen en miljard kronor i total lånestock.

Sedan starten 2005 har Svensk Hypotekspension haft en spikrak utveckling. För ett år sedan hade företaget ett drygt tusental kunder och idag har den siffran fördubblats. Detsamma gäller företagets lånevolym, som nu är uppe i 700 miljoner kronor. En bidragande orsak är att företaget har lanserat Hypotekspension på ett 20-tal nya orter under året och nu återfinns kunderna i ett 100-tal kommuner från Ystad till Sundsvall.

– Den kraftiga tillväxten för vårt företag är ett bevis på att det har funnits ett tomrum på marknaden för personer över 60 år att få loss reda pengar ur värdestegringen på sina bostäder till trygga villkor. Målsättningen är att redan i höst ha nått en miljard i lånestock och nu pekar allt på att så blir fallet, säger Lennart Grabe, VD på Svensk Hypotekspension.

Svensk Hypotekspension erbjuder produkten Hypotekspension till människor över 60 år. Denna lånemodell ska inte förväxlas med vad storbanker populärt kallar seniorlån. Svensk Hypotekspension är idag ensamt om att erbjuda en modell som följer alla internationella regler. En av dem är att lånet ska löpa utan tidsgräns så att kunderna är säkra på att ha kvar det så länge de själva vill. Ett annat viktigt villkor är den så kallade skuldfrigarantin som Svensk Hypotekspension erbjuder. Den innebär att en kunds skuld aldrig kan överstiga bostadens värde vid en försäljning.

– Våra kunder tilltalas av det faktum att inga löpande räntor behöver betalas in, men kanske framförallt av att de inte behöver bekymra sig om vare sig boprisutveckling eller kommande omförhandlingar när de väl har fått sina pengar, säger Lennart Grabe.

Svensk Hypotekspension startades av Lennart Grabe och Peter Voors och bland de personer som är verksamma i bolaget märks exempelvis styrelseordföranden och den förre finansministern Erik Åsbrink. Svensk Hypotekspension har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö, men kunderna finns också på många andra orter i Sverige.