Bra med riktade insatser mot underleverantörer

Report this content

Det senaste året har varit mycket tungt för underleverantörerna, särskilt inom fordonsindustrin. Kraftigt minskad orderingång, mycket svag lönsamhet och likviditetsproblem, därtill osäkerhet om personbilstillverkarnas framtid. En följd är att uppsägningar av personal och andra kostnadsnedskärningar blivit nödvändiga, för många företag har fokus flyttats från utveckling till överlevnad.

–”Det är glädjande att ta del av rapporten som visar ALMIs utökade stöd till underleverantörer inom fordonsindustrin. Säkerligen har stödet bidragit till att många företag överlevt. Satsningen är nödvändig och bra, men regeringen måste utöka sina satsningar till hela underleverantörsindustrin. Det handlar om att investera för att förebygga nya katastroflägen för de mindre och medelstora företagen. Ekonomiska medel är ett måste för satsningar på nya marknader, då menar vi såväl nya kundgrupper som export till andra länder. Vår bedömning är att export är nyckelfrågan för att långsiktigt ha en stark och växande underleverantörsindustri i Sverige. Vi vet att företagen är konkurrenskraftiga, men även exporten är en omställning som behöver stöd” , säger Anders Ekdahl, VD Svensk Industriförening.