Anna Karin Hatt ny ordförande för Svensk Kooperation

Report this content

Svensk Kooperation, paraplyorganisationen för alla kooperativa och ömsesidiga företag i Sverige, har i samband med sin stämma fått en ny styrelse. Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för Lantbrukarnas Riksförbund, tar över ordförandeklubban i Svensk Kooperation och Johan Nyhus, ordförande för HSB Riksförbund, är ny ledamot i styrelsen.

– Jag är glad och stolt över att på nytt få förtroendet att gå in som ordförande för Svensk Kooperation. De svenska kooperativa och ömsesidiga företagen är med sina närmare 100 000 anställda och över 500 miljarder kronor i samlad omsättning en viktig och växande del av näringslivet. Svensk Kooperation är och ska vara en stark aktör som driver på för goda villkor för det kooperativa företagandet och lyfter de kooperativt och ömsesidigt ägda företagens potential att bidra än mer till Sveriges utveckling, säger Anna Karin Hatt, ny ordförande för Svensk Kooperation.

Johan Nyhus, ordförande för HSB Riksförbund, tar nu plats i Svensk Kooperations styrelse som ledamot.

– Jag ser fram emot att med de andra i Svensk Kooperations styrelse lyfta kooperationens möjligheter och driva kooperativ utveckling. Jag är övertygad om att framtidens utmaningar, inom inte minst hållbarhet, kommer att kräva gemensamma och mer kooperativa lösningar. Kooperativt företagande har verkligen framtiden för sig, säger Johan Nyhus, ny ledamot i Svensk Kooperations styrelse.

Anna Karin Hatt, vd och koncernchef LRF, tar över ordförandeskapet för Svensk Kooperation. Tidigare ordförande Anders Dahlquist-Sjöberg, vice vd på KF, blir nu vice ordförande. Rockaden sker enligt Svensk Kooperations praxis där ordförandeskapet alterneras mellan konsument- och producentkooperationen.

Utöver ordförande och vice ordförande består Svensk Kooperations styrelse av följande ledamöter: Petter Skogar, vd Fremia (omval); Karin Perers, ordförande Mellanskog (omval); Per Lindblad, vd Landshypotek Bank (omval); samt Johan Nyhus, ordförande HSB Riksförbund (nyval). Anna Tibblin, generalsekreterare We Effect är adjungerad till styrelsen.

Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:

Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48

Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.

www.svenskkooperation.se