Kooperation i Almedalen

Kooperativa och ömsesidiga företag är en viktig del av näringslivet och samhället i Sverige. Kooperationen finns också på plats i Almedalen år 2023, redo att prata om hållbart och långsiktigt företagande.

Den kooperativa sektorn omsätter över 500 miljarder kronor årligen, vilket motsvarar ca 10 procent av Sveriges BNP. Framgångsrika, stora kooperativa och ömsesidiga företag återfinns inom en rad samhällsviktiga branscher som säkerställer till exempel livsmedelsproduktion, mathandel, begravning och boende.

Svensk Kooperation uppmanar politiker, opinionsbildare och beslutsfattare som är på plats i Almedalen att skaffa sig koll på framtidens sätt att driva affärer. Sverige behöver ett mer motståndskraftigt och hållbart näringsliv och vi från de kooperativa och ömsesidiga företagen har nycklar till detta, som vi gärna vill berätta om.

Från Svensk Kooperations styrelse finns följande representanter på plats i Almedalen:

• Anna Karin Hatt, vice ordförande i Svensk Kooperation samt vd och koncernchef LRF, Lantbrukarnas Riksförbund
  • Petter Skogar, styrelseledamot i Svensk Kooperation samt vd Fremia
  • Karin Perers, styrelseledamot i Svensk Kooperation samt ordförande Mellanskog
  • Johan Nyhus, tillträdande styrelseledamot i Svensk Kooperation samt ordförande HSB Riksförbund

Planerar ni en debatt, ett seminarium eller någon annan aktivitet där ni vill ha med en röst från kooperationen? Hör av er!

Kontakta någon av Svensk Kooperations verksamhetschefer för mer information eller bokning:

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.