Lantmännen, Fonus och Norra Skog prisas för bästa kooperativa styrningsrapporter

Lantmännen, Fonus och Norra Skog vinner pris för bästa kooperativa styrningsrapporter. Rapporterna speglar företagens arbete med den kooperativa och branschöverskridande koden - Svensk kod för styrning av kooperativa och ömsesidiga företag. Koden ska stärka och utveckla den demokratiska styrningen inom kooperativa och ömsesidiga företag och varje företag redovisar sitt arbete med koden i en årlig styrningsrapport.

Företag som antagit koden redogör varje år för hur de följer koden, i en styrningsrapport, och i år delar Svensk Kooperations kodkommitté för första gången ut utmärkelser för bästa styrningsrapporter inom kategorierna ”Medlemmarnas mening”, ”Framtidsfokus” och ”Lättillgänglighet”.

I styrningsrapporterna presenterar företagen hur de arbetar med det som är unikt med den kooperativa företagsformen, som de demokratiska processerna, hur styrelser väljs på ett öppet sätt och fokuset på långsiktig och relevant medlemsnytta.

• Lantmännen vinner Svensk Kooperations utmärkelse för bästa styrningsrapport inom kategorin ”Medlemmarnas mening” för år 2023. Lantmännens styrningsrapport visar på ett tydligt sätt hur företaget har en levande och kontinuerlig dialog med sina medlemmar. Ägardialoger, tvärgrupper, ägarutskott och nyckeltal för att följa medlemsnyttan är några av de metoder som Lantmännen använder och som därmed gör att de ligger i framkant.

• Norra Skog vinner Svensk Kooperations utmärkelse för bästa styrningsrapport inom kategorin ”Framtidsfokus” för år 2023. Norra Skogs styrningsrapport innehåller en kooperativ framtidsspaning som beskriver hur styrelsen avser att lyfta de kooperativa frågorna framåt. Norra Skog visar att de har ett tydligt framtidsfokus för de kooperativa frågorna.

• Fonus vinner Svensk Kooperations utmärkelse för bästa styrningsrapport inom kategorin ”Lättillgänglighet” för år 2023. Ett syfte med den kooperativa koden är att öka öppenheten kring kooperativa och ömsesidiga företags särart och affärslogik, både för medlemmar och för allmänheten. Det är därför viktigt att styrningsrapporterna är lättillgängliga för läsarna. Fonus rapport är ett mycket gott exempel på detta.

Vi i Svensk Kooperations kodkommitté är glada över att för första gången dela ut utmärkelser för bästa styrningsrapporter. Vi vill uppmärksamma och sprida goda exempel. Genom att kooperativa och ömsesidiga företag lär och inspireras av varandra så kan den demokratiska styrningen utvecklas än mer. De tre vinnande rapporterna beskriver på ett bra sätt den ägarstyrning och demokratiska företagsform som kännetecknar kooperativt företagande, säger Tomas Norderheim, ordförande för Svensk Kooperations kodkommitté.

Den kooperativa sektorn har över 600 miljarder kronor i årlig omsättning, vilket motsvarar tio procent av Sveriges BNP. Kooperativa och ömsesidiga företag utgör det demokratiska näringslivet, som förenar affärsnytta med demokrati.

För att ytterligare främja demokratin och tydliggöra hur kooperativa och ömsesidiga företag fungerar, har Svensk Kooperation tagit fram Svensk kod för styrning av kooperativa och ömsesidiga företag. Koden lanserades 2019 och har hittills antagits av 22 kooperativa och ömsesidiga företag.

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.