Nytt styrelseprogram för kooperativa företag

Report this content

Idag startar utbildningen Strategisk kooperativ ägarstyrning för styrelseledamöter i större kooperativa företag. Programmet är ett samarbete mellan Svensk Kooperation och Stockholm Center for Civil Society Studies vid Handelshögskolan i Stockholm.

De 100 största kooperativa företagen i Sverige omsätter 400 miljarder kronor årligen och har närmare 100 000 anställda. De utgör en viktig del av näringslivet i Sverige. Idag startar ett skräddarsytt program för stora konkurrensutsatta kooperativa företag, för att stärka styrelseledamöternas förmåga att utöva ägarstyrning.

- Utbildningen är efterfrågad med tanke på att uppdraget som styrelseledamot är mycket krävande och komplext.  Förutom ägarstyrning så har styrelser i kooperativa företag  även viktiga frågor att hantera kring demokrati och medlemsinflytande, säger Anders Källström, ordförande i Svensk Kooperation och vd för Lantbrukarnas Riksförbund.

Programmet leds av Gunnar Westling, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm och med stor erfarenhet av att leda utvecklingsprogram. I programmet kombineras ett systematiskt erfarenhetsutbyte med forskningsbaserad kunskap om styrning och ledning i stora kooperativa verksamheter. Programmet pågår under nio månader med 14 deltagare från sju olika kooperativa företag.

- Inte förrän nu finns det en skräddarsydd utbildning som riktar sig till kooperativa företag och detta program är ett viktigt led i vårt arbete att stärka företagens särart och att lyfta fram den kooperativa modellen att göra affärer, säger Anders Källström, Svensk Kooperation.

För intervjuer och press kontakta:

Jan Edén, 070-736 17 27, jan.eden@svenskkooperation.se eller
Petra Pilawa, 076-812 28 48, petra.pilawa@svenskkooperation.se

Svensk Kooperation ekonomisk förening är ett historiskt samarbete mellan konsument- och producentkooperationen med syfte att öka kunskapen om kooperativt företagande genom att driva opinion och debatt. Initiativtagare är LRF, KF, HSB Riksförbund och Arbetsgivarföreningen KFO. www.svenskkooperation.se

Taggar: