Pressinbjudan seminarium 20 mars: Ny lag ger nya möjligheter för kooperativa företag

Den 20 mars 2018 kommer propositionen Ny lag om ekonomiska föreningar. I samband med detta ordnar Svensk Kooperation ett seminarium om den nya lagen och de möjligheter som finns för kooperativt företagande i Sverige. Medverkande på seminariet är ansvarig minister Heléne Fritzon samt Svensk Kooperations ordförande Anders Källström och styrelseledamot Pernilla Bonde.

Media hälsas välkomna till seminariet.

Datum:         Tisdag 20 mars 2018

Tid:               Kl 09.00-10.00

Plats:            Lundqvist&Lindqvist, Lokal Ängsö, Klarabergsviadukten 90, Stockholm.

Den nya lagen om ekonomiska föreningar är ett viktigt steg för mer jämlika förutsättningar mellan olika företagsformer och ökad mångfald i näringslivet. Kooperativa företag är en viktig del av det svenska näringslivet och enbart de 100 största kooperativa företagen omsätter 400 miljarder kronor årligen och har cirka 100 000 anställda. Den kooperativa företagsformen ligger i tiden och gör det möjligt att driva företag på ett lönsamt och långsiktigt hållbart sätt.

Det finns dock en stor okunskap om företagsformen, vilket Svensk Kooperation arbetar för att ändra på. Den nya lagen är ett viktigt steg i rätt riktning och är ett möjligt avstamp för att höja kunskapen om ekonomiska föreningar och kooperativa företag i samhället.

Den nya lagen om ekonomiska föreningar

Heléne Fritzon, biträdande justitieminister

Ny lag som avstamp för mer kooperativt företagande

Anders Källström, ordförande Svensk Kooperation och vd LRF

Pernilla Bonde, styrelseledamot Svensk Kooperation och vd HSB Riksförbund

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare är  LRF, KF, HSB och  Arbetsgivarföreningen KFO. Syftet är att sprida kunskap och att bidra till att modernisera bilden av kooperativt företagande.

Svensk Kooperation är partipolitiskt obundet. Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att öka kunskapen om kooperation, sprida idéer och visioner, driva opinionsbildning och företräda medlemmarna i frågor som rör de kooperativa företagens villkor.

Taggar: