Bekymmersamt för landets mjölkbönder

Mjölkföretagen upplever nu en ansträngd ekonomi. De intäkter mjölkbonden får från mjölken minus kostnaderna för foder har fallit ner till nivåer som inte är hållbara på längre sikt. Dessutom har andra kostnader i mjölkföretagen stigit. Mjölkföretagens ekonomi är därmed hårt ansträngd. Det är några av slutsatserna i Svensk Mjölks Mjölkekonomirapport som presenteras idag.

I juni beräknas nettot mjölkintäkt minus foderkostnad för ett typiskt mjölkföretag med konventionell produktion vara omkring 1,35 kronor per kilo mjölk. Det är en försämring på drygt 40 öre på ett halvår.

Mjölkintäkt minus foderkostnad för ett typiskt mjölkföretag med ekologisk produktion är cirka 1,80 kronor per kilo i juni, det vill säga ett försämrat netto på knappt 50 öre på ett halvår.

Gynnsamma förutsättningar har gjort att mjölkproduktionen har stigit de senaste månaderna i många länder och regioner. Samtidigt har produktionsökningen varit större än efterfrågeökningen, vilket medfört sänkta världsmarknadspriser. Liknande utveckling har mjölkföretag i andra länder.

I juni 2012 beräknas det genomsnittliga avräkningspriset vara cirka 3,00 kronor för konventionell mjölk och för ekologisk mjölk cirka 3,80 kronor. På ett halvår har priserna gått ner med 25 respektive 45 öre.

Höjda kraftfoderpriser och oförändrad mjölkavkastning har inneburit att mjölkföretagen fått ökade foderkostnader. Priset på ekologiskt koncentrat och färdigfoder har gått ner något de senaste månaderna, men ligger ändå på en hög nivå. För konventionella färdigfoder och koncentrat har däremot priserna fortsatt att stiga till nivåer som är jämförbara eller högre än 2008 respektive 2009, då priserna nådde högsta nivå.

-       Hur lönsamheten nu utvecklas de närmaste månaderna är svårbedömt, framför allt på grund av att den ekonomiska utvecklingen i Europa är osäker. Dessutom är det ännu tidigt på säsongen för foderråvaror, säger Agneta Hjellström, lönsamhetsexpert på Svensk Mjölk.

Mejerimarknaden å andra sidan spås på sikt nå en bättre balans mellan produktion och konsumtion. Det finns en grundläggande relativt god efterfrågan på mejerimarknaden och sker en avmattning av produktionsökningen kan man förvänta sig en mer stabil mejerimarknad. Mer om mejerimarknaden kommer att kunna läsas i Svensk Mjölks mejerimarknadsrapport som presenteras tisdagen den 26 juni.

För mer information:
Agneta Hjellström, lönsamhetsexpert på Svensk Mjölk, 08-7905808,