European Dairy Farmers i Belgien

Den 27-29 juni arrangeras året kongress för European Dairy Farmers arrangerar i staden Hasselts i Belgien. Temat för kongress i år är ”farming arround the city”.

European Dairy Farmers, EDF, är en förening för mjölkföretagare från hela Europa. Syftet med föreningen är att utbyta erfarenheter och att träffa andra mjölkföretagare från hela Europa för att diskutera lönsamhet, produktionssystem, förutsättningar, med mera.

EDF-kongressen, som hålls varje år, fokuserar i år på hur de belgiska mjölkbönderna bedriver mjölkproduktion i ett land där konkurrensen om mark är stor och resurserna ska delas mellan grisföretagare, grönsaksodling, trädgårdsodling, städer, vägar och elva miljoner människor.

Kongressen anses av EDF:s medlemmar vara höjdpunkten på året då cirka 300 mjölkföretagare från hela Europa samlas för att utbyta erfarenheter med syfte att utveckla sina företag och stärka sin konkurrenskraft.

-       EDF är en utmärkt arena för den som vill förstå hur de bästa mjölkföretagen i Europa driver sina företag. Det ska bli intressant att komma till Belgien och lära sig hur de Belgiska mjölkföretagen hanterar sina utmaningar och möjligheter. Det är alltid lärorikt att ta del av andras erfarenheter och andras sätt att tänka, det öppnar för att man lättare kan hitta nya lösningar på gamla problem och på så sätt utvecklas i positiv riktning, säger Erik Engelbrekts, ekonom på Svensk Mjölk.

EDF Sverige består av cirka 35 medlemmar. Några gånger per år träffas gruppen för att jämföra produktionskostnader och diskutera intressanta frågeställningar som rör företagande och management. 24 delegater kommer att åka från Sverige.

För mer information:
Erik Engelbrekts, ekonom på Svensk Mjölk, 08-7905836, erik.engelbrekts@svenskmjolk.se
Anders Christensson, Ordförande EDF-Sverige, 070 564 33 87, tagarpsgard@telia.com