Likvärdiga djurskyddskontroller och höjda kompetenskrav på kontrollanter

Ökat kompetenskrav på kontrollanter samt certifiering och diplom efter genomgången utbildning. En likvärdig och rättssäker ärendehantering i hela landet och avgiftsfria kontroller. Det är några av synpunkterna från Svensk Mjölk till Jordbruksverket angående ändringarna i Statens föreskrifter (SJVFS 2008:67) om offentlig djurskyddskontroll.

Svensk Mjölk anser att arbetet med att få en likvärdig och rättssäker ärendehantering när det gäller kontroll av djurskydd är mycket viktigt. Detta anser branschorganisationen saknas i det förslag som Jordbruksverket lagt.

Bristen på likvärdig hantering av djurskyddsärenden i hela landet innebär att enskilda handläggare har mandat att göra bedömningar som kan ge djurförbud och omintetgöra långvariga investeringar för enskilda mjölkföretagare. Detta måste göras något åt, säger Suzanne Céwe, expert för mjölkföretagens regionala villkor.

Svensk Mjölk anser att kontrollanterna - förutom de krav som finns i förslaget - ska ha teoretiska kurser på minst påbyggnadsnivå för aktuellt djurslag och praktisk erfarenhet från lantbruksföretagande samt en utbildning i förvaltningsrätt. Dessutom ska kontrollantens kunskaper garanteras genom en årligen fastställd utbildningsplan.

Jordbruksverket bör införa en introduktionsutbildning för samtliga kontrollanter för att säkerställa kompentensen och därmed öka rättssäkerheten. Godkända kontrollanter som genomgått utbildningen ska certifieras eller diplomeras av Jordbruksverket, anser Svensk Mjölk.

Enligt remissförslaget skall avgifterna höjas både vad gäller själva utförandet av kontrollen samt för restiden. Detta förslag kan slå mycket orättvist för lantbrukare anser Svensk Mjölk:

-          Vi anser att förslaget om timkostnad är mycket negativt då stora företag alternativt företagare som är belägna långt bort från kontroll myndigheten får en högre kostnad jämfört med små företagare som är belägna nära kontrollmyndigheten. Timkostnaden är även beroende på om det är en erfaren kontrollant som arbetar snabbt eller en orutinerad kontrollant som behöver lite mera betänketid, säger Suzanne Cewé.

Enligt förslaget skall lantbruken betala för samtliga extra offentliga kontroller. Detta innebär att en lantbruksföretagare kan bli skyldig att betala för en utförd extra kontroll som kan bero på alla tänkbara orsaker, många gånger kanske beroende på t ex dålig grannsämja. Svensk Mjölk säger nej förslaget om debitering i sin helhet då förslaget inte är rättsäkert.

För mer information: Suzanne Céwe, expert för mjölkföretagens regionala villkor, 08-790 5894, suzanne.cewe@svenskmjolk.se