Pressmeddelande från Svensk Mjölk: Fortsatt hårt ansträngd ekonomi på många mjölkgårdar

Sänkta avräkningspriser och rekordhöga kraftfoderpriser har, som också tidigare rapporterats, skapat en situation som är besvärlig för många mjölkbönder i landet. Den ekonomiska situationen är mycket hårt ansträngd på gårdarna och kommer så fortsätta vara ett tag till. Det visar Svensk Mjölks senaste Mjölkekonomirapport som kommer idag, tisdagen den 11 september.

Sänkta avräkningspriser, det vill säga det mjölkbonden får betalt av mejeriet, och rekordhöga kraftfoderpriser gör att det mjölkbonden får betalt för mjölken minus foderkostnad för ett typiskt mjölkföretag med konventionell produktion beräknas vara 1,30 kronor per kilo i september. Det är en försämring på knappt 20 öre på sex månader. Motsvarande netto för ett ekologiskt mjölkföretag beräknas vara 1,70 kronor, knappt 25 öre sämre än för ett halvår sedan. Det betyder att företagen har svårt att få täckning för sina rörliga kostnader.

I september beräknas det genomsnittliga avräkningspriset vara 2,90 kronor per kilo konventionell och för ekologisk mjölk i september cirka 3,70.

Anledningen till de sänkta avräkningspriserna är de exceptionellt goda förutsättningar för mjölkproduktionen som setts i världen under 2011 och 2012. Detta har medfört att mer mjölk producerats. Samtidigt har efterfrågan varit svagare. Det har skapat en obalans på marknaden med fallande världsmarknadspriser och sänkta avräkningspriser.

Den svåra ekonomiska situationen är dock inte unik för svenska mjölkföretag. Liknande besvärliga läge har även mjölkföretag i framförallt Europa och Nordamerika och i länder där man köper en stor andel av sitt foder.

Att foderråvarupriserna stigit beror på extrema väderleksförhållanden i USA och torka i Svarta havsregionen. Sedan årsskiftet har priset på konventionellt kraftfoder stigit med omkring 15 procent. Det har inneburit att foderkostnaden stigit med 10-15 öre per kilo mjölk. För ekologiska kraftfoder har prisutvecklingen de senaste månaderna inte varit lika dramatisk.

-          Det ansträngda läget ser ut att bestå de närmaste månaderna. Som vi berättde i Mejerimarknadsrapporten som kom från Svensk Mjölk förra veckan finns vissa tecken på att mejerimarknaden kan vara på väg att vända och närma sig en mer stabil marknad med bättre balans mellan produktions- och konsumtionsökningen. Däremot syns få tecken på att kraftfoderpriserna kommer att gå ner på kort sikt. Därför fortsätter det att vara tufft för landets mjölkbönder, säger Agneta Hjellström, lönsamhetsexpert på Svensk Mjölk.

För mer information:
Agneta Hjellström, lönsamhetsexpert på Svensk Mjölk, 08-7905808, agneta.hjellstrom@svenskmjolk.se
Svensk Mjölks pressjour: 0771-448530