Pressmeddelande från Svensk Mjölk: Krisåtgärder för svensk mjölkproduktion

Den ekonomiska krisen i världen och EU slår med full kraft mot mjölkföretagens ekonomi. Det mycket besvärliga läget beror på dels på kraftigt sänkta priser för mjölken dels att priserna för foder och andra insatsvaror har stigit kraftigt. I nuläget har många företag inte ens möjlighet att klara av att hantera de rörliga kostnaderna i verksamheten. Svensk Mjölk vill nu se politiska åtgärder.

-          Läget är mycket allvarligt och nu måste något hända från politiskt håll. Jobb och produktionsintressen inom livsmedelsproduktionen måste få högre prioritet hos politiker och myndigheter. Risken finns annars att vi snart inte har några svenska mjölkbönder och då inte heller någon svensk mjölk kvar, säger Jonas Carlberg, politisk chef på branschorganisationen Svensk Mjölk.

Svensk Mjölk ser tre nödvändiga politiska insatser för att klara krisen och stärka konkurrenskraften i svensk mjölkproduktion:

• Tidiga utbetalningar av ersättningarna från EU
     EU-kommissionen och svenska myndigheter behöver skapa möjligheter för mjölkbönderna får så snabba utbetalningar som möjligt i detta kärva läge.
  • Färre och enklare regler
    Svenska regelverk måste vara konkurrenskraftiga i en europeisk och global marknad.
  • Ny jordbrukspolitik efter 2012
    Gårdsstöd måste ta hänsyn till animalieproduktionens många tvärvillkor och sanktionsrisker
    Främja ökade investeringar
    Främja insatser för djurens välbefinnande

-          Många politiker säger sig värna landsbygden. Då är det nu eller aldrig för politikerna att prioritera mjölkbranschen, som ju är motorn på landsbygden. Landets mjölkbönder skapar många arbetstillfällen för dem som vill bo på landet och inte minst levererar de goda och näringsriktiga livsmedel. Mjölkbönderna vill vara i del i att klara den globala livsmedelsförsörjningen, avslutar Jonas Carlberg.

För mer information:
Jonas Carlberg, politisk chef Svensk Mjölk, 08-7905823