Pressmeddelande från Svensk Mjölk: Ljusglimtar trots kärv situation för landets mjölkbönder

En succesiv dämpning av mjölkproduktionen i många länder på grund av den kärva lönsamheten har gjort att utbudet bättre matchar efterfrågan på mejeriprodukter. Det gör att en liten ljusning nu ses på mejerimarknaden med en uppgång på de internationella priserna. Trots detta är situationen för landets mjölkbönder generellt fortfarande kärv. Det visar Svensk Mjölks mejerimarknadsrapport som kommer idag, tisdag.

Gynnsamma förutsättningar för mjölkproducenter runtom i världen har medfört en ovanligt stor ökning av den globala mjölkproduktionen det senaste året. Samtidigt har efterfrågan på mejeriprodukter inte ökat lika mycket som utbudet. Detta har lett till fallande världsmarknadspriser för alla typer av mejeriprodukter sedan början av 2012. Detta har gjort att priset som mejeriet betalar till mjölkbonden, så kallade avräkningspriset, blivit betydligt lägre för många.

Samtidigt är mjölkföretagens kostnadsläge högt, bland annat höga foderpriser beroende på torka i USA. Detta har gjort att mjölkbönder, både i Sverige och i andra länder, just nu har en mycket pressad lönsamhet. Den försämrade lönsamheten har lett till en successiv dämpning av mjölkproduktionen i många länder den gångna sommaren.

Detta tillsammans med att det varit lågsäsong för Oceaniens mjölkproduktion har den senaste tiden återställt balansen mellan utbud och efterfrågan av mejeriprodukter globalt. Det betyder att det nu ses en liten ljusning på mejerimarknaden i och med den senaste månadens uppgång för de internationella priserna på mejeriprodukter. Bedömningen är att priserna kommer att fortsätta stiga under resten av 2012 och i början av nästa år.

-          Generellt är situationen svår för landets mjölkbönder för tillfället. Jag hoppas att fortsatt stigande världsmarknadspriser på sikt ska ge mjölkbönderna en förbättrad lönsamhet, säger Lennart Holmström, marknadsanalytiker på Svensk Mjölk.

Läs hela rapporten här.

För mer information: