• Svensk Mjölk/

Pressmeddelande från Svensk Mjölk: Svensk Mjölks nya strukturrapport: Färre bönder men större gårdar

Minskad mjölkinvägning, större gårdar och minskat antal mjölkbönder. Det är några av slutsatserna i den rapport som Svensk Mjölk tagit fram över strukturen inom svensk mjölkproduktion.

Mjölkinvägningen ökar i Halland. För Västerbotten, Kalmar, Blekinge och Jämtland var nedgången mindre än två procent. I övrigt minskar invägningen av mjölk till landets mejerier, även om den återhämtat sig något och ligger sedan i april i år på ungefär tre procent under förra årets nivå. Som mest under 2009 var minskningen nere på drygt sex procent lägre än året innan.

Samtidigt har landets mjölkbönder blivit färre. Det senaste året har antalet mjölkföretag minskat med 479 st. Nästan hälften av de företag som avvecklat sin verksamhet hade mellan april 2008 och mars 2009 en årsleverans på under 200 ton. Bara tre procent av de gårdar som lade ner hade en invägning på över 1000 ton. Det bekräftar det faktum att fler av mjölkbesättningarna blir allt större. De allra största gårdarna, d.v.s. gårdar med mer än 1000 ton i årsleverans har ökat i antal och utgör cirka tio procent av landets mjölkföretag.

Varje år sammanställer Jordbruksverket antalet s.k. förprövningar, d.v.s. mjölkföretagens ansökningar om att få bygga nya djurstallar eller bygga om befintliga stallar. Förprövningsstatistiken ger en indikation på hur framtidstron ser ut bland landets mjölkföretag. 2009 uppgick antalet förprövade koplatser till nästan 20 800. Det är visserligen en minskning med 26 procent jämfört med året innan, men antalet ligger ändå på genomsnittsnivå för de senaste fem åren, trots att 2009 var ett av de historiskt tuffaste åren för mjölkproduktionen.

- Att 2009 var ett tufft år för mjölkproduktionen avspeglar sig tydligt i mjölkinvägningen och det minskade antalet mjölkbönder, säger Lennart Holmström, expert på marknadsanalyser och statistik på Svensk Mjölk. Men det är intressant att se att trots det minskar inte antalet förprövningar i särskilt stor utsträckning. Att mjölkbönderna ser ljusare på 2010 är något vi märker, inte minst då invägningen inte minskar i lika stor utsträckning.

Läs hela rapporten här: http://www.svenskmjolk.se/ImageVault/Images/id_2642/ImageVaultHandl er.aspx

För mer information: Lennart Holmström, expert marknadsanalyser och statistik på Svensk Mjölk, tel: 070-696 06 18, e-post: lennart.holmstrom@svenskmjolk.se Carin Larsson, pressekreterare Svensk Mjölk, tel: 070-264 22 00, e-post: carin.larsson@svenskmjolk.se

Taggar: