Svensk Mjölk: Exportbidragen motiverade på kort sikt

På torsdagen beslutade EU-kommissionen att återinföra exportbidrag för smör, ost, helmjölkspulver och skummjölkspulver. Åtgärden ger andrum för hårt pressade mjölkbönder och mejerier och Svensk Mjölk tycker att exportbidragen kan vara motiverade på kort sikt.

De senaste månaderna har prispressen på både mjölkråvara och mejeriprodukter varit mycket kraftig. Efter prisuppgången för mejeriprodukter under 2007 och början av 2008 har priserna nu fallit tillbaka lika snabbt. På EU-marknaden har utbudet ökat samtidigt som efterfrågan minskat. Genom att återinföra exportbidrag för export till länder utanför EU för smör, ost, helmjölkspulver och skummjölkspulver vill EU-kommissionen stabilisera mejerimarknaden.

- Marknaden befinner sig i ett exceptionellt läge. Det här är en kortsiktigt nyttig injektion på en marknad där såväl mejerier som mjölkbönder är oerhört pressade. På lång sikt välkomnar emellertid Svensk Mjölk en marknadsorientering av jordbrukspolitiken som innebär en utfasning av exportbidrag. Risken är dock att det kan leda till ny turbulens när stöden ska tas bort igen, säger Gunnar Pleijert, mjölkbonde och ordförande i Svensk Mjölk.

Förändringen genomförs nästa vecka. Alla exportbidrag har varit satta till noll sedan juni 2007. Liknande åtgärder har genomförts även i andra branscher, till exempel fordonsindustrin. Vilka nivåer som nu kommer att gälla för exportbidragen är ännu inte fastställt.

Ytterligare information: Gunnar Pleijert, ordförande:0706-51 33 49 Elisabeth Due, handelspolitisk expert: 070-694 81 20 Claes Henriksson, presschef: 0704-56 56 46