20 statligt finansierade helikopterpilotutbildningsplatser till Svensk Pilotutbildning AB

Report this content

Svensk Pilotutbildning AB på Göteborg City Airport har tilldelats 20 statligt finansierade utbildningsplatser för helikopterpiloter. Den tvååriga YH-utbildningen (Yrkeshögskolan) startar hösten 2014. Man kommer årligen att utbilda 20 helikopterpiloter. Detta blir Sveriges största enskilda civila helikopterpilotutbildning någonsin.

Detta blir första gången som en civil helikopterpilotutbildning blir statligt finansierad.
– Det faktum att staten nu går in och finansierar 20 utbildningsplatser årligen hos oss är förstås oerhört glädjande och ett kvitto på samhällsnyttan i dessa utbildningar, säger Roland Winsell, verksamhetsansvarig på Svensk Pilotutbildning.

Svensk Pilotutbildning har sedan starten 1989 bedrivit kvalificerad pilotutbildning på Göteborg City Airport i Göteborg. Bland annat har man tilldelats Dagens Industris utmärkelse ”Gasellföretag” tre år i rad (2008, 2009 och 2010). Genom åren har man växt till en av Nordens ledande flygskolor.

Det statliga beslutet att nu tilldela och årligen helt finansiera 20 utbildningsplatser för helikopterpiloter är välkommet och betyder förstås mycket för företaget.
– För oss är det glädjande ur flera aspekter. Det är ett kvitto på kvaliteten och samhällsnyttan i vår verksamhet. Efterfrågan på helikopterutbildning i Sverige är i nuläget en nationell angelägenhet och behovet av välutbildade helikopterpiloter bedöms öka för samhällsnyttig verksamhet som bland annat sjöräddning, ambulans, försvar och polismyndighet. Det blir ett utmärkt komplement till våra befintliga utbildningar av flyg- och helikopterpiloter, säger Roland Winsell.

För ytterligare information:
Roland Winsell, verksamhetsansvarig, Svensk Pilotutbildning, tfn 0735-010208
e-post: roland.winsell@svenskpilotutbildning.se
Bilder för fri publicering, kontakta: Linda Karlsson, tfn 0709 402 900

Svensk Pilotutbildning AB startade sin verksamhet 1989 på Göteborg City Airport. Sedan starten har flygskolan utvecklats till en av de ledande trafikflygarutbildningarna för flyg och helikopter i Sverige med bland annat toppmodern flotta, välutbildade instruktörer och aktuell utbildningsplan. Svensk Pilotutbildning har tre år i rad fått Dagens Industris utmärkelse "Gasellföretag" (2008, 2009 och 2010). 2014 tilldelades företaget 20 stycken statligt finansierade YH-platser för helikopterpiloter. Utbildningarna ska genomföras årligen med start hösten 2014.

Snabbfakta

Citat

Det faktum att staten nu går in och finansierar 20 utbildningsplatser årligen hos oss är förstås oerhört glädjande och ett kvitto på samhällsnyttan i dessa utbildningar,.
Roland Winsell, verksamhetsansvarig på Svensk Pilotutbildning