Stark expansion för Svensk Pilotutbildning på Gothenburg City Airport – tio nyanställningar, fem nya helikoptrar och ett nytt flygplan

Report this content

Svensk Pilotutbildning, en av de största pilotskolorna i Skandinavien, har under 2014 fortsatt med en stark tillväxt. Tio nyanställningar, fem nya helikoptrar och ett nytt flygplan gör att över 140 studenter kan få en utbildning av hög internationell kvalitet

Svensk Pilotutbildning ligger på Gothenburg City Airport och har under de senaste åren expanderat kraftigt. Affärsutvecklaren Torbjörn Winsell ser inte någon avmattning för 2015.
– Även 2015 kommer Svensk Pilotutbildning att se en fortsatt utveckling inom både flyg- och helikopterverksamheterna. Vi har flera nya simulatorer på väg in, fler nya flygplan och helikoptrar kommer att lyfta här på skolan och vi har rekryterat ännu ett gäng skarpa instruktörer och lärare. Vi har helt enkelt säkrat att Svensk Pilotutbildning fortsätter ligga i framkant vad gäller pilotutbildningar i Skandinavien.

Efterfrågan på pilotutbildningar ökar och möjligheten till jobb inom området är god. Med Svensk Pilotutbildnings nyanställningar skapas nya arbetstillfällen i regionen och studenterna har en ljus framtid efter utbildningen.
– Det bästa är att vi under 2014 sett att allt fler går direkt från skolan in i jobb. Varje månad kommer besked från studenter som nyligen gått ut att de fått sina första uppdrag, och då oftast på stora bolag som Ryanair och Norwegian, säger Jennie Olsson, marknadsansvarig på Svensk Pilotutbildning.

Det som Svensk Pilotutbildning gjort under 2014 är bland annat:

• Anställt 10 nya Flyginstruktörer (FI)
  • Införskaffat fyra nya helikoptrar av modellen Robinson R22 samt ytterligare en EC120.
  • Införskaffat ett nytt flygplan av modellen DA40 IFR
  • Förvärvat flygverkstaden Airservice för att säkra det löpande tekniska underhållet på flygmaskinerna

Svensk Pilotutbildning erbjuder i huvudsak tre integrerade utbildningar för flyg och helikopter:

• Integrerad Trafikflygare
  • Integrerad Helikopterutbildning
  • Helikopterpilotutbildning Yrkeshögskolan (YH)

Samtidigt finns möjligheten att läsa delar av utbildningen, som ATPL-teorin, kvar och utvecklingen av utbildningar för certifierade piloter har fortsatt, till exempel till Flyginstruktör (FI). Svensk Pilotutbildning har under 2014 arbetat för att även fortsättningsvis möta flygbranschens behov av hög kompetens.

För mer information kontakta:
Torbjörn Winsell, affärsutvecklare på svensk Pilotutbildning, tfn: 0709-39 58 08
Jennie Olsson, marknadsansvarig på svensk Pilotutbildning, tfn: 0709-40 29 00
Bilder för fri publicering kontakta Jennie Olsson.

Taggar:

Citat