Insamlingskrisen i centrum för Almedalen

Report this content

Svensk Plaståtervinning är i Almedalen för att rikta ljuset mot insamlingskrisen för plastförpackningar. Nya beräkningar, gjorda av Svensk Plaståtervinning, visar att mindre än 30 procent samlas in. Resten går till förbränning som skapar utsläpp motsvarande hela inrikesflyget. Den goda nyheten är att här kan alla människor göra skillnad och bidra väsentligt till klimatomställningen. Detta diskuteras på flertalet scener i Almedalen.

Välkommen till Svensk Plaståtervinnings seminarium där den låga insamlingsgraden diskuteras. Samtalet kommer i står utsträckning fokusera på vilka lösningar som behövs för att öka källsorteringen och få in plastförpackningarna till återvinningssystemet.

Bland deltagarna finns Åsa Stenmarck, expert inom materialflöden och plast på Naturvårdsverket, Per Johannesson, ansvarig för Public Affairs på Tekniska verken och Olivier Rostang, futures strategist och konsult på Kairos Futures. Under seminariet kommer Svensk Plaståtervinnings VD Mattias Philipsson berätta mer om de nysläppta beräkningarna och vilka åtgärder bolaget ser behövs, både vad gäller förändrat konsumentbeteende och politiska styrmedel.

Om seminariet

”Insamlingskris för plastförpackningar – hur går vi från 30 procent till 80 procent?”

När: onsdagen den 26 juni kl. 11.50-12.45
Var: Blockgränd 6, ”Garden of the great change”

Svensk Plaståtervinning deltar även på följande seminarier i Almedalen:

”Alla pratar plast – hur kan olika branscher samverka för minskad klimatpåverkan?” 25 juni kl. 14.45-15.30. Plats: Teaterskeppet, Lilla matsalen

”Konsumenterna, företagen och framtiden – hur blir det egentligen?” 26 juni kl. 08.30-09.30. Plats: Teaterskeppet, Stora matsalen

”Vi måste sluta elda plast” 26 juni kl. 15.30-16.15. Plats: Hästgatan 3, restaurang Apoteket

”Inget att förlora, allt att vinna - så ökar vi Sveriges återvinning av kartonger.” 26 juni: kl. 16.00-16.50. Plats: S:t Hansgatan 21, Gotlands konstmuseum, entréplan

För mer information kontakta:

Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning
mattias.philipsson@svenskplaståtervinning.se

Svensk Plaståtervinning i Motala AB är icke-vinstutdelande och erbjuder avancerad sortering och högkvalitativ materialåtervinning av plastförpackningar från svenska hushåll. Det görs på uppdrag av producenter av plastförpackningar. Bolaget driver världens största och mest avancerade sorteringsanläggning, Site Zero, och strävar efter att göra alla plastförpackningar till en del av den cirkulära ekonomin. Svensk Plaståtervinning har ett 100-tal anställda och huvudkontor i Motala.

Mer på svenskplastatervinning.se

Taggar: