Site Zeros öppning - fortfarande möjlighet att delta

Report this content

Den 15 november invigs Svensk Plaståtervinnings nya sorterings- och plaståtervinningsanläggning Site Zero. Ett stort antal gäster från hela Europa kommer till Motala för att uppleva världens största och mest avancerade sorterings- och återvinningsanläggning, och se cirkularitet i verkligheten. Inför öppningen har Site Zero testkörts – och återvinningsresultatet överträffar alla förväntningar.

Snart samlas omkring 300 VD:ar, hållbarhetschefer, politiker, myndighetspersoner och hållbarhetsinriktade profiler för att tillsammans inviga Sveriges största satsning inom plaståtervinning – Site Zero. Den befintliga anläggningen i Motala var redan en av Europas mest avancerade med mycket hög sorteringseffektivitet, men nu tar Svensk Plaståtervinning nästa steg. Site Zero blir världsledande och har redan under testkörningen visat sensationella resultat.

— Site Zero överträffar alla förväntningar, vi går nu in i en ny era för plaståtervinningen. Sverige kommer vara dragloket för en omställning som behöver göras över hela världen för att kraftigt minska klimatpåverkan och behovet av fossil plastråvara, och göra plasten till en del av den cirkulära ekonomin, säger Mattias Philipsson, VD på Svensk Plaståtervinning.

Media hälsas välkommen till invigningen och på plats arrangeras en pressträff där bland annat återvinningsresultatet från testperioden, och vad det innebär, kommer att presenteras. Intervjumöjligheter med bland andra Mattias Philipsson (VD Svensk Plaståtervinning), Åsa Stenmarck (Nationell plastsamordnare Naturvårdsverket) och Oliver Lambertz (Head of Operations Tomra). Pressvisning av anläggningen erbjuds.

Praktisk info:
Lunch och pressträff: kl. 11.30
Intervjutid: ca kl. 12.20
Visning av Site Zero: ca kl. 13.00
Invigning med externa gäster: kl. 15.00-17.30
Plats: Site Zero, Vickerkullavägen 2, Motala

Anmälan görs till presskontakt Karin Henriksson, karin.henriksson@intellecta.se, 0761-18 99 59
Vid frågor relaterat till programmet ovan kontakta Karin Henriksson.
Vid praktiska frågor kring t.ex. resa, boende m.m. vänligen kontakta sitezero@eventreg.se.

På kvällen arrangeras en festlig middag för gästerna, media är välkomna även då.

Praktisk info för kvällsevenemang:
Kl. 18.00-22.00 på Lokverkstan, Motala. Transfer ordnas av Svensk Plaståtervinning.
Anmälan görs till presskontakt ovan.

Fakta om Site Zero
Yta: 60 000 m2
Mottagningskapacitet: 200 000 årston av mixade plastförpackning från hushåll
Sorteringshastighet: 1 000 förpackningar per sekund
Sorteringskapacitet: rigid PP, rigid HDPE, flexibel LDPE, flexibel PP, transparenta PET-tråg, transparenta PET-flaskor, färgade PET-flaskor, EPS, PS, PVC, två kvaliteteter av mixade Polyolefin-laminat samt metall och rejekt av icke-plast
Sorteringssensorer: 60 NIR-läsare (Near Infra Red-sensorer), laser och kamerateknologi
Agglomereringskapacitet för: kemisk återvinning, kompositprodukter
System: helautomatiserad process, realtidsoptimering, artificiell intelligens
Total investering: ungefär 1 miljard kronor (2019–2023). Projektet har delfinansierats av Naturvårdsverket genom Klimatklivet

För mer information kontakta:

Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning
mattias.philipsson@svenskplaståtervinning.se

Svensk Plaståtervinning AB erbjuder ett rikstäckande system för insamling och cirkulär återvinning av plastförpackningar i Sverige för verksamheter med producentansvar. Under hösten 2023 öppnas den nya anläggningen Site Zero i Motala som blir världens största och mest effektiva plaståtervinningsanläggning. Site Zero skapar förutsättningar för att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll, helt cirkulärt med lägsta möjliga klimatavtryck.

Svensk Plaståtervinning ägs av stora delar av det svenska näringslivet genom Plastbranschens Informationsråd, Dagligvaruleverantörerna DLF, Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel. Tillsammans med de tre övriga materialbolagen (Svenska Metallkretsen, Returkartong och Svensk Glasåtervinning) äger Svensk Plaståtervinning FTI (Förpackningsinsamlingen) som hanterar insamlingen av plastförpackningar. Svensk Plaståtervinning har huvudkontor i Motala med ett 80-tal anställda. Mer på svenskplastatervinning.se

Taggar: