VD Mattias Philipsson blir ordförande för Delegationen för cirkulär ekonomi

Report this content

Idag presenterade miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari Svensk Plaståtervinnings VD, Mattias Philipsson, som ny ordförande för Delegationen för cirkulär ekonomi. Delegationen är regeringens rådgivande organ för ökad cirkularitet i samhället, med fokus på näringslivet. Vice ordförande blir Myrornas VD Caroline Andermatt.

Romina Pourmokhtari meddelar följande i dagens pressbrief samt via regeringens pressmeddelande:

– Både Mattias Philipsson och Caroline Andermatt är erfarna ledare, som framgångsrikt har nyttjat sig av cirkularitet inom industrin respektive detaljhandeln. Delegationen för cirkulär ekonomi har i uppdrag att vara en katalysator för det svenska näringslivets utveckling av lönsamma cirkulära lösningar. Den cirkulära ekonomin är central för att Sverige ska kunna ställa om hela vägen ner till nettonoll till år 2045, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Delegationen för cirkulär ekonomi är ett rådgivande organ till regeringen som ska bidra till näringslivets omställning till en cirkulär ekonomi. Med de här förändringarna tydliggör regeringen att Delegationen går mot att bli helt näringslivsbaserad, där företagsrepresentanter kan inspirera och lära sig av varandra.

Mattias Philipsson är hedrad över utnämningen, och hoppas kunna driva på för en snabbare omställning mot cirkularitet.

— Idag står den linjära ekonomin för hälften av jordens klimatutsläpp. Omställningen till en cirkulär ekonomi måste därför ske snabbt. Det svenska näringslivet kan spela en nyckelroll i denna omställning vilket gör att jag ser stora möjligheter för landets företag. Delegationens viktigaste uppgifter blir därför att undanröja hinder och visa på goda inspirerande exempel, säger Mattias Philipsson, VD för Svensk Plaståtervinning och nytillträdd ordförande för Delegationen för cirkulär ekonomi.

I Delegationen för cirkulär ekonomin ingår följande ledamöter:

Namn Yrke/företag/
branschorganisation
Ordförande Mattias Philipsson VD Svensk Plaståtervinning
Vice ordförande Caroline Andermatt VD Myrorna
Ledamot Mattias Lindahl Professor Linköping Universitet
Ledamot Anna Graaf Hållbarhetschef på White Arkitekter
Ledamot Tony Clark VD Avfall Sverige
Ledamot Fredrika Klarén Head of Sustainability på Polestar
Ledamot Marcus Hedblom VD och koncernchef på Ovako
Ledamot Kerstin Lindvall Direktör för Corporate Responsiblity på ICA Gruppen
Ledamot Johanna Ljunggren Sustainability Manager på Kinnarps
Ledamot Magnus Uvhagen  VD Ragnsells Recycling
Ledamot Lisa Wahlström Hållbarhetsdirektör Coca Cola Europacific Partners

För mer information kontakta:

Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning
mattias.philipsson@svenskplaståtervinning.se

Svensk Plaståtervinning AB erbjuder ett rikstäckande system för insamling och cirkulär återvinning av plastförpackningar i Sverige för verksamheter med producentansvar. Under hösten 2023 öppnas den nya anläggningen Site Zero i Motala som blir världens största och mest effektiva plaståtervinningsanläggning. Site Zero skapar förutsättningar för att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll, helt cirkulärt med lägsta möjliga klimatavtryck.

Svensk Plaståtervinning ägs av stora delar av det svenska näringslivet genom Plastbranschens Informationsråd, Dagligvaruleverantörerna DLF, Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel. Tillsammans med de tre övriga materialbolagen (Svenska Metallkretsen, Returkartong och Svensk Glasåtervinning) äger Svensk Plaståtervinning FTI (Förpackningsinsamlingen) som hanterar insamlingen av plastförpackningar. Svensk Plaståtervinning har huvudkontor i Motala med ett 80-tal anställda. Mer på svenskplastatervinning.se

Taggar: