De som jobbpolitiken lämnade kvar

Torsdag 8 maj 2014, kl 9:30-16:30
OFR Konferens, Linnégatan 10, Stockholm

Stora grupper har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Samtidigt står allt fler utanför de inkomstrelaterade ersättningarna vid arbetslöshet och långvarig sjukdom. Vad görs för att stödja dem som är sämst förankrade på arbetsmarknaden? Vilka är de och hur försörjer de sig?

Medverkar gör Olof Åslund, generaldirektör Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, Jessica Arvidsson, doktorand Högskolan i Halmstad, Henrietta Stein, Arbetsförmedlingen, Leif Klingensjö, SKL, Irene Wennemo, ledarskribent Aftonbladet och fd statlig utredare, Gunnar Wetterberg, författare, Jenny Nybom, utredare Socialstyrelsen, Ylva Johansson, riksdagsledamot (s), Jan Ericson, riksdagsledamot (m), Hanna Wagenius, ordförande CUF och Gabriel Wikström, ordförande SSU. Vi får även bilder ur verkligheten av Lars Ahlenius och Pia Torstensson.

Programmet hittar du på www.socialpolitik.se

Kl 13:15 delas 2014 års Socialpolitiska hederspris ut. Om detta kommer separat pressmeddelande.

Ursula Berge, ordförande Svensk socialpolitisk förening, 0706-22 96 05, ursula.berge@akademssr.se

Svensk socialpolitisk förening är en partipolitiskt, fackligt och religiöst obunden förening. Den utgår från arbetarrörelsens, fackföreningsrörelsens, handikapprörelsens och klientrörelsens humanistiska och solidariska människosyn och värderingar. Föreningen har till ändamål att analysera, bevaka och granska utvecklingen av den gemensamma sektorn, fördelningspolitiken samt socialpolitiken i vid mening såsom arbetsmarknadspolitiken, socialförsäkringarna, barn- och ungdomsfrågorna, bostadspolitiken, familjepolitiken, handikappolitiken, hälso- och sjukvården, kriminalpolitiken och socialtjänsten.