Musikern Nike Markelius får Svensk socialpolitisk förenings hederspris

Report this content

Nike Markelius, trummis och sångerska i punkbanden Tant Strul och Nike & Röda Orkestern, får priset för att hon lyckats sätta ord på det människor i arbetsmarknadens utmarker utsätts för och känner. Hennes artikel på DN Kultur 20 januari och den debatt som följde var banbrytande i att synliggöra hur valda delar av vår arbetsmarknadspolitik fungerar.

Svensk socialpolitisk förenings hederspris 2013 delas ut idag i samband med studiedagen ”Gatan som hem och försörjning”.

– Jag är stolt och glad. Priset och de tusentals brev jag fått som respons på min artikel är en bekräftelse på att många med mig delar upplevelsen av arbetslinjens ovärdiga människosyn. Jag hoppas mitt vittnesmål kan ge inspiration och mod till fler drabbade att tala ut om sina erfarenheter, säger Nike Markelius.

TID: Torsdag 16 maj 2012, kl 13:45
PLATS: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm, Katasalen

Juryn, som består av Svensk socialpolitisk förenings styrelse, ger följande motivering till sitt val:

Få har som Nike Markelius lyckats sätta ord på det människor i arbetsmarknadspolitikens utmarker utsätts för och känner. Artikeln på DN Kultur 20/1 2013 samt den debatt som följde efteråt har varit banbrytande i att synliggöra hur valda delar av vår arbetsmarknadspolitik fungerar. Den synliggör också hur entreprenadiseringen kan slå och hur det drabbar dem i jobb- och utvecklingsgarantin och Fas 3. Nike har med sin berättelse och med sin person gett röst åt en stor grupp som sällan hörs eller lyssnas på. Nikes artikel visar arbetslinjens baksida.”

Tidigare pristagare:

2012 Patrik Sjöberg, f d höjdhoppare
2011 Onkologen, Karolinska sjukhuset
2010 Anders Lago, kommunalråd i Södertälje
2008 Tom Alandh, dokumentärfilmare

Mer information om priset finns på föreningens hemsida, www.socialpolitik.se.

Socialpolitiska föreningens ordförande Ursula Berge, telefon 0706-22 96 05

Pristagaren Nike Markelius, telefon 073-642 46 94

Svensk socialpolitisk förening är en partipolitiskt, fackligt och religiöst obunden förening. Den utgår från arbetarrörelsens, fackföreningsrörelsens, handikapprörelsens och klientrörelsens humanistiska och solidariska människosyn och värderingar. Föreningen har till ändamål att analysera, bevaka och granska utvecklingen av den gemensamma sektorn, fördelningspolitiken samt socialpolitiken i vid mening såsom arbetsmarknadspolitiken, socialförsäkringarna, barn- och ungdomsfrågorna, bostadspolitiken, familjepolitiken, handikappolitiken, hälso- och sjukvården, kriminalpolitiken och socialtjänsten.