Patrik Sjöberg får Svensk socialpolitisk förenings hederspris

Report this content

Patrik Sjöberg får Svensk socialpolitisk förenings hederspris 2012 för det mod han visat genom sin bok ”Det du inte såg” (Norstedts förlag) och i debatten som följde efter bokens utgivning. Priset delas ut årligen till personer som gjort betydelsefulla socialpolitiska insatser. Bland tidigare pristagare märks Tom Alandh och Anders Lago.

Svensk socialpolitisk förenings hederspris delas ut i samband med studiedagen ”Barn och unga i välfärdens trygga famn?”. Patrik Sjöberg meddelar att han är hedrad, men tyvärr inte har möjlighet att närvara personligen. Per Faustino, Sjöbergs förläggare på Norstedts, kommer istället och tar emot priset i hans namn.

TID: Torsdag 3 maj 2012, kl 13:45
PLATS: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Juryn, som består av Svensk socialpolitisk förenings styrelse, ger följande motivering till sitt val:

"När en välkänd person med stark attityd och integritet vågar blottlägga sig själv sänder det starka signaler till omgivningen. Patrik har med sitt mod öppnat dörrar som inte får stängas igen. Han har hjälpt och kommer framöver att fortsätta hjälpa många när han visar på barns utsatthet."

Tidigare pristagare har varit:

2011 Onkologen, Karolinska sjukhuset
2010 Anders Lago, kommunalråd i Södertälje
2008 Tom Alandh, dokumentärfilmare

Mer information om priset finns på föreningens hemsida, www.socialpolitik.se.

Socialpolitiska föreningens ordförande Ursula Berge har telefon 0706-22 96 05. Per Faustino nås på telefon 010-744 20 37 eller e-post per.faustino@norstedts.se.

Svensk socialpolitisk förening är en partipolitiskt, fackligt och religiöst obunden förening. Den utgår från arbetarrörelsens, fackföreningsrörelsens, handikapprörelsens och klientrörelsens humanistiska och solidariska människosyn och värderingar. Föreningen har till ändamål att analysera, bevaka och granska utvecklingen av den gemensamma sektorn, fördelningspolitiken samt socialpolitiken i vid mening såsom arbetsmarknadspolitiken, socialförsäkringarna, barn- och ungdomsfrågorna, bostadspolitiken, familjepolitiken, handikappolitiken, hälso- och sjukvården, kriminalpolitiken och socialtjänsten.

Taggar: