BRANSCHKOMMUNIKÉ JUNI 2006; Fortsatt stark utveckling i konsult- och arkitektbranschen.

Hela branschen utvecklades mycket tillfredsställande under 2005. Lönsamheten i branschen ökade med nära 50 % jämfört med året innan – främst på grund av den rekordhöga beläggningen. Med bibehållet kapacitetsutnyttjande kunde industriteknik¬konsult- och arkitektföretagen också göra nettonyanställningar medan teknikkonsult¬före¬tagen endast marginellt ökade antalet årsarbeten. Och under våren 2006 har branschen visat fortsatt styrka. Beläggningen är alltjämt rekordhög och dessutom verkar det ihållande efterfrågetrycket ha lättat något på prispressen. Vi bedömer nu att branschen har nått eller snart når sin topp för att därefter plana ut. Under hösten kommer företagen troligen att känna en viss avmattning i orderingången även om de nu i allmänhet är optimistiska för återstoden av året. Detta fram¬går av den Branschkommuniké, som Svensk Teknik och Design publicerade på tisdagen.

Branschen kommer att få ett gott 2006, men med en mindre ökning av antalet årsarbeten. De större företagen fortsätter att expandera utanför Sverige. God beläggning och en något mindre pressad, men för en kunskapsbransch ologisk prisbild kan ta upp lönsamheten ytterligare något mot ca 6,5 % i vinstmarginal. I så fall har branschen arbetat upp de bästa marginalerna sedan slutet av 80-talet. Men hanteringen av ett eftersläpande kostnadstryck blir en utmaning. Branschens lönekostnader per årsarbete (ej detsamma som för enskilda individer) ökade under 2005 med ca 3 % jämfört med 2,4 % året innan. Nyanställningar av yngre medarbetare bidrog till att dämpa utvecklingen något. Arkitekt- och teknikkonsult¬företagen hamnade strax under 3 % och industri¬konsultföretagen med hetast marknad strax över de 3 procenten. En genomgång av ca 40 branschföretag på världens börser visar att de svenska före¬ta¬gen står sig väl i prestanda och värdering. I slutet av april i år var det samman¬lagda vär¬deringen för de sex svenska företagen drygt 10500 Mkr, vilket är en uppgång med ca 65 % jämfört med april 2005. Samtidigt med Branschkommunikén, där också de 50 största företagen under 2005 redovisas, presenterade Svensk Teknik och Design sin ”Investeringssignal” med prognoser för utvecklingen av industrins och byggsektorns investeringar. Rapporterna återfinns i sin helhet på www.std.se