Branschkommuniké; Konsult- och arkitektbranschens tillväxt rekordhög.

2006 blev ett rekordår för konsult- och arkitektbranschen. Mätt i antalet års­arbeten var tillväxten på ca 10 % (ca 7 % i Sverige) den bästa på i vart fall drygt 30 år. Och lönsamheten mätt som vinstmarginal var med ca 6,7 % endast något bättre än föregående år, men den bästa sedan 1989. Och egentli­gen bättre än så sett till realavkastningen. Marginalerna har nåtts tack vare en be­lägg­ning på all-time-high nivå. Prisutvecklingen däremot har varit måttfull. De bästa svenska börsnoterade branschföretagen matchar de bästa bland 40 stu­de­ra­de vid en internationell jämförelse. Och hela branschen har inlett 2007 mycket starkt och ett nytt rekordår ligger inom räckhåll. Grundorsaken är förstås en stark svensk och internationell ekonomi. Detta fram­går av den Branschkommuniké, som Svensk Teknik och Design publicerade på onsdagen.

Branschens förhållandevis goda vinstmarginaler under 2005-2006 har uppnåtts tack vare successiva all-time-high nivåer för beläggning och debiteringsgrad. Den senare var under 2006 ca 4-5 procentenheter bättre än under konjunkturtoppen 2000-2001. Prisutvecklingen däremot matchar nu knappast lönekostnadsutvecklingen. Den senare blev under 2006 ca 3,5 % per årsarbete (ej detsamma som för enskilda individer).

En genomgång av ca 40 branschföretag på världens börser visar att de svenska före­ta­gen står sig väl i prestanda och värdering. De bästa matchar absoluta toppen. I slutet av april i år var den samman­lagda vär­deringen för de sex svenska företagen drygt 11500 Mkr, vilket är en uppgång med ca 25 % jämfört med oktober 2006.

2007 har goda förutsättningar att bli ett nytt rekordår. Tillväxten blir inte lika stark som under förra året trots att företagen växer kraftigt utomlands. Branschens lönsam­het ser ändå ut att kunna förbättras ytterligare något. Vi närmar oss emellertid ett tak för debiteringsgraden. Och trots att företagen upplever att priserna utvecklas positivt blir det en utmaning att matcha en något uppskruvad kostnadsnivå.

Samtidigt med Branschkommunikén, där också de 100 största branschföretagen under 2006 redovisas, presenterade Svensk Teknik och Design sin ”Investeringssignal” med prognoser för utvecklingen av industrins och byggsektorns investeringar. Marknadsrapporterna återfinns i sin helhet på www.std.se

Svensk Teknik och Design är bransch- och arbetsgivarorganisationen för arkitekt-, teknik- och industrikonsultföretagen. Företagen arbetar tidigt i investeringscykeln och den direkta bygg- eller industriinvesteringen följer i snitt 1 -1½ år efter utrednings- och projekteringsinsatsen. Branschkommunikén bygger på bokslut och marknadsuppgifter från företag med en omsättning på sammanlagt ca 20 miljarder kronor, vilket motsvarar nära 60 % av branschens volym.

Svensk Teknik och Design ingår i Almega.