Branschöversikten; Svenska konsultföretag tar för sig på internationell ranking

Konsolideringen i den internationella konsult- och arkitektvärlden var kraftig under 2006 och under 2007 har företagsköpen i västvärlden nått alltime high-volymer. De största svenska teknik- och industrikonsultföretagen växer också kraftigt och hänger väl med på den internationella rankingen. Bland Europas 300 största arkitekt- och konsultföretag räknat efter medelantal anställda 2006/07 fanns 21 (20) svenska. SWECO placerar sig som nr 17 (17) följd av Teleca nr 26 (23), ÅF nr 28 (29), Semcon nr 43 (39) och Caran nr 79 (74). Bland Europas största arkitektföretag, där konsolideringen också accelererar, hittar vi White och SWECO FFNS på platserna 11 (5) respektive 12 (7). Detta vittnar om den internationellt sett relativt stora svenska konsult- och arkitektbranschen. Även om vi enbart ser till de börsnoterade internationella konsultföretagen visar de svenska upp konkurrenskraftiga nyckeltal.

Nordens största konsultföretag är dock finska Pöyrö Group på plats nr 11 (11) och danska Ramböll Group som nr 12 (13). Europalistan toppas som föregående år av franska Altran, engelska WS Atkins och holländska Arcadis.

Glädjande nog har kvinnorna återvänt till branschen och andelen kvinnor ökar åter – också bland ledande befattningshavare. Detta framgår av den årliga Branschöversikten, som bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Teknik och Design publicerade under måndagen.

2007 ännu ett rekordår
2006 var ett rekordår framför allt i fråga om tillväxt. Antalet årsarbeten i Sverige ökade med ca
7 % vilket är den största ökningen på i vart fall 30 år. Och räknar vi in utlandsverksamheten var tillväxten 10 %. I dagarna lägger branschen ännu ett rekordår bakom sig. Nu är det i första hand lönsamheten som når en ny topp även om tillväxten också är god. Prisutvecklingen har varit positiv, men måttlig, samtidigt som debiteringsgraden förbättrats ytterligare. Sett i ett nordiskt perspektiv är dock den svenska branschens lönsamhet högst måttlig.

Förutsättningarna finns för att 2008 också skall bli ett bra år för branschen även om utvecklingen blir lugnare när konjunkturen nu har en vikande bana.

För ytterligare upplysningar kontakta gärna: Lena Wästfelt, Svensk Teknik och Design, tel: 08-762 69 07 eller, lena.wastfelt@std.se / www.std.se