Den starka tillväxten blir svagare under hösten, rekordnivåerna mattas av framöver

Den goda tillväxten fortsatte även in på 2008, men med en viss avmattning. Industriteknikkonsulterna började bromsa in under hösten 2007, medan arkitekterna och teknikkonsulterna har haft en god vår. Förväntningarna på orderingången och beläggningsnivåer varierar i en större grad, och fler redovisar förväntad lägre orderingång. Samtidigt deklarerar de flesta företagen att de behöver rekrytera ny personal. Detta belyser dels bristen på kompetens i branschen, dels en viss förhoppning om en snar återhämtning. De senaste årens höga beläggningsnivåer har medfört en god positiv prisutveckling, vilket förstärkt lönsamheten.

Den allmänna konjunkturnedgången påverkar även branscherna för arkitekter, teknikakonsulter och industriteknikkonsulter. Byggbranschen bromsas av den högre räntan och lägre köpkraften. Framförallt bostadsbyggandet fortsätter att minska. Samtidigt har branschen gått på högvarv under flera år, och en viss normalisering var att vänta. Men det ser just nu inte ut som någon långvarig eller djup nedgång. Investeringar i infrastruktur och miljöprojekt fortsätter att öka, och industriteknikkonsulternas orderingång om 6-12 månader ser bättre ut än de gjorde i januari.

Bygg- och industriinvesteringar 2007 samt prognos till 2009 (fasta priser)

2007 2008 p 2009p
* miljarder kronor * % % %
Bostäder 103 (9) 2 2
Övriga hus 72 (2) 7 2
Industribyggnader 7 (-10) 0-2 0- -1
Infrastruktur och 65 (4) 1-3 1-3
övr. anläggningar
Bygginvesteringar 247 (+9) +9-10 +5-6
totalt
Industrins
investeringar i 54 (+16) +6-9 +5-8
maskiner och
utrustning enl. SCB
och STD (p)

Investeringssignalen och detta pressmeddelande återfinns på www.std.se .

För ytterligare information och kommentarer kontakta gärna Svensk Teknik och Design;
David Cramér, tel/mobil 08 - 762 67 02, e-mail: david.cramer@std.se
Lena Wästfelt, tel/mobil 08 – 762 69 07, e-mail: lena.wastfelt@std.se