Fortsatt högtryck, men avmattning kommer efter årsskiftet

Högtrycket har fortsatt även under sommaren och in på hösten, och företagen har alltjämt fullt upp att göra. Detta går emot tidigare förväntningar, men skall snarast ses som en förskjutning av den förväntade avmattningen och minskande orderingången. Både teknikkonsulter inom bygg och anläggning samt industriteknikkonsulter redovisar något starkare siffror än i maj. Detta beror till viss del på att några få stora företag redovisat förbättrade siffror, som påverkat branschsnittet. Men även branschen i övrigt visar goda siffror, åtminstone i paritet med maj månads nivåer. Arkitekternas siffror och prognoser är något lägre än i maj.

Högtrycket har fortsatt in på hösten och företagen har fullt upp att göra. De börjar dock märka av en lägre ingång av nya uppdrag och för samtliga sektorer (arkitekter, teknikkonsulter och industrikonsulter) förväntas sämre orderläge inom sex månader jämfört med idag. Finanskrisen har ännu inte riktigt haft någon märkbar påverkan på orderläget eller projekten. Däremot märks det att det finns färre förväntade och inkommande uppdrag än tidigare. Detta talar för att orderläget ser sämre ut om sex månader.

Minskande investeringar inom byggnation av bostäder, kontor, industribyggnader och andra lokaler balanseras av ökande investeringar i infrastruktur-, energi-, och miljöprojekt. Detta medför att den kommande lågkonjunkturen inte blir så kraftig för branschen totalt som den annars kunnat bli.

Under senaste veckan har en del företag rapporterat om försämrat läge. Det finns anledning att följa upp denna rapport under senhösten för att se åt vilket håll det svänger och hur mycket finanskrisen påverkar konjunkturen.

Bygg- och industriinvesteringar 2007 samt prognos till 2009 (fasta priser)

2007 2008 p 2009p
* miljarder kronor * % % %

Bostäder 103(9) -2 -4

Övriga hus 72(2) 5 0 – 2

Industribyggnader 8(14) 4 – 6 0 – 2

Infrastruktur och 64(2) 7 – 9 8 – 10

övr. anläggningar

Bygginvesteringar 247(+7) +4 +1 – 2
totalt
Industrins

investeringar i 54 (+15) +6-9 +5-8
maskiner och
utrustning enl. SCB
och STD (p)

Investeringssignalen och detta pressmeddelande publiceras på www.std.se.

För ytterligare information och kommentarer kontakta gärna Svensk Teknik och Design;
David Cramér, tel/mobil 08 - 762 67 02, e-mail: david.cramer@std.se
Lena Wästfelt, tel/mobil 08 – 762 69 07, e-mail: lena.wastfelt@std.se