INVESTERINGSSIGNALEN; Het vår för konsult- och arkitektbranschen ger bränsle för investeringsutvecklingen.

Industrikonsultföretagens orderportföljer blir allt mer välfyllda, främst med uppdrag från exportindustrin. Det signalerar en bättre utveckling av industrins investeringar under såväl 2006 som 2007 än vad tidigare prognoser visat. Teknikkonsult- och arkitektföretagens orderläge är också gott. Positiva över¬rask¬ningar är att uppdragsvolymen för kontors- och lokalmarknaden liksom upp¬dragen för industribyggnader visar god tillväxt. Uppdragen mot flerbostads¬sektorn visar däremot en avtagande tillväxttakt, men är ändå av försvarlig volym. Förseningar i ett par större infrastrukturprojekt ger ett mindre investeringstillskott för 2006 men istället ett större för 2007 än tidigare beräknat. Sammantaget skrivs prognosen för bygginvesteringarna dock upp något för såväl 2006 som 2007. Detta visar Investeringssignalen, som Svensk Teknik och Design presenterade på tisdagen.

Industrikonsultföretagens positiva utveckling har fortsatt under våren. Mest positiva uppdragsförändringar för tillverkningsindustrins kunder ser vi på metall/maskin-, elektronik/telekom- och läkemedels/kemiområdena. Ordervolymen från det tungt vägande fordonsområdet har stabiliserats. Industrikonsultföretagen har också en försvarlig uppdragsvolym mot kundernas FoU-investeringar liksom mot kraft- och energisektorn. Dessa investeringar innefattas inte i tabellen nedan. Och på kraft- och energiområdet delar de uppdragsvolymen med teknikkonsultföretagen. Bygg- och industriinvesteringar 2005 samt prognos till 2007 (fasta priser) 2005 2006p 2007p * miljarder kronor * % % % Bostäder 75 (17) 9-10 5-6 Övriga hus 56 (9-10) 4-5 4-5 Industribyggnader 7 (-9) 3-4 0 Infrastruktur och 54 (0- -1) 4-5 6-7 övr. anläggningar Bygginvesteringar 192 (+7) +6-7 +5-6 totalt Industrins investeringar i 47 (+16-17) +7-8 +1-3 maskiner och utrustning enl. SCB och STD(p) Teknikkonsultföretagen har också glädjande ökat uppdragsvolymen mot det projekter¬ings¬¬intensiva industri¬byggnads¬området. För arkitektföretagen kompenseras en lägre öknings¬takt av uppdragen mot flerbostadssektorn av en ökning mot kontors/lokalområdet. För konsult- och arkitektbranschen totalt sett är orderläget fortsatt bra och det kommer troligen nu att plana ut på en tillfredsställande nivå. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Teknik och Design presenterade på tisdagen också sin Branschkommuniké. Rapporterna återfinns på www.std.se .