Investeringssignalen: Konsult- och arkitektbransch på högvarv signalerar fortsatt, men något dämpad, tillväxt i bygg- och industriinvesteringar.

Arkitektföretagen går med accelererande tempo in i 2008. Tillväxten är god och beläggningen nådde vid årsskiftet en ny all-time-high. Prognosen för industrins investeringar 2008-2009 ser goda ut, även om man förväntar sig en något avtagande tillväxttakt. Orderläget ser väldigt starkt ut för arkitekter och teknikkonsulter. Industrikonsulterna har haft en positiv utveckling under 2007, men orderläget har avtagit något vid årsskiftet. Faktureringen har ökat för hela branschen vilket till stor del förklaras av den positiva prisutvecklingen. Arkitektföretagens tillväxttakt mattas dock något beroende av att volymen projekteringsuppdrag på bostadsområdet nu växer saktare. Detta visar Investeringssignalen, som Svensk Teknik och Design presenterade på fredagen.

Den fortsatt goda tillväxten i svensk och internationell ekonomi speglas även i industrikonsultföretagens siffror för 2007. Efter två års tillväxt ser det ut som om kurvan planar ut i årsskiftet 2007/08, men framtidsutsikterna är fortsatt goda och faktureringen förväntas öka även under 2008. Den förväntade tillväxten kan spridas över alla kundområden. Men framförallt verkar det som om det är investeringarna inom tillverkning (el-/optik/telekomprodukter), energi/kraft, samt fordons-/transportmedelsindustrin som kommer att öka mest.

Bygg- och industriinvesteringar 2006 samt prognos till 2008 (fasta priser)

2006 2007(p) 2008p
* miljarder kronor * % % %
Bostäder 91 (17) 14-15 1-3
Övriga hus 65 (9-10) 10 3-6
Industribyggnader 7 (-9) 12-15 0-2
Infrastruktur och 62 (-4) 1-2 3-5
övr. anläggningar
Bygginvesteringar
totalt 225 (+7) +9-10 +5-6
Industrins
investeringar i 47 (+16-17) +8-9 +5-6
maskiner och
utrustning enl. SCB
och STD (p)

Teknikkonsultföretagens orderläge mot infrastruktur utvecklas som tidigare mycket positivt. Nu märks också en tydlig uppgång i projekteringsvolymen för miljöprojekt. För arkitektföretagen är det däremot övriga hus (kontor, handel, sjukhus) som förväntas öka mest, som där finner viss kompensation för den lägre ökningstakten på bo­stads­området. Sammantaget ser det ut som om 2008 visar en fortsatt positiv tillväxt, men av en något dämpad karaktär. Faktureringen förväntas generellt öka, vilket i likhet med 2007 delvis förklaras av de förbättrade prisnivåerna.
Investeringssignalen och detta pressmeddelande återfinns på www.std.se .

Svensk Teknik och Design är bransch- och arbetsgivarorganisationen för arkitekt-, teknik- och industri­konsultföretagen. Företagen arbetar tidigt i investeringscykeln och den direkta bygg- eller industri­investeringen följer i snitt 1 -1½ år efter utrednings- och projekteringsinsatsen. Marknad­s­under­sök­ningen genomfördes under januari och februari och bygger på uppgifter från ca 100 branschföretag med drygt 11000 anställda i Sverige. STD ingår i Almega.

För ytterligare information och kommentarer kontakta gärna Svensk Teknik och Design;
David Cramér, tel/mobil 08 - 762 67 02, e-mail: david.cramer@std.se
Lena Wästfelt, tel/mobil 08 – 762 69 07, e-mail: lena.wastfelt@std.se