Investeringssignalen; Rekordtillväxt i konsult- och arkitektbranschen signa­le­rar fortsatt boom för bygg- och industri­investeringarna

Industrikonsultföretagens expansion fortsätter och beläggningen slår successiva rekord. Vi skriver åter upp vår prognos för industrins investeringar, men ligger nu ändå klart under de nya planer industrin själv aviserat. Teknikkonsult- och arkitekt­­före­tagens expansion har varit rekordhög trots upplevd resursbrist och orderläget fortsätter att förstärkas från all-time-high nivåer. Arkitektföretagens ordervolym mot flerbostads­projekt visar en lugnare tillväxt medan den ökar mot kontors- och lokal­marknaden. Sammantaget signalerar branschens orderläge att den investe­rings­boom vi sett under 2006 med god kraft rullar på under 2007 och in i 2008. Detta visar Investeringssignalen, som Svensk Teknik och Design presenterade på onsdagen.

Den överraskande starka utvecklingen av svensk och internationell ekonomi har medfört en kraftig expansion bland industrikonsultföretagen. Alla kundområden utvecklas positivt eller mycket positivt. Bäst för det kraftigt växande energi/kraft-området, det betydligt mindre gruv/råvaruområdet och maskin/metallområdet, men också uppdragsvolymen mot fordonsområdet överraskar positivt.

Bygg- och industriinvesteringar 2006 samt prognos till 2008 (fasta priser)

2006 2007p 2008p
* miljarder kronor * % % %
Bostäder 91 (17) 10 4-5
Övriga hus 65 (11) 7-8 4-5
Industribyggnader 7 (8) 7-8 0
Infrastruktur och 62 (9) 6-8 3-4
övr. anläggningar
Bygginvesteringar totalt 225 (12) 7-9 3-5
Industrins investeringar
i maskiner och 53 (8) 9-11 3-5
utrustning enl.
SCB och STD (p)

Teknikkonsult- och arkitektföretagens orderläge mot kontors- och lokalmarknaden utvecklas mycket bra. Och uppdragen mot industrins byggprojekt överraskar positivt. Uppdragen mot flerbostadsområdet utvecklas positivt, men avsevärt lugnare än tidigare. Teknikkonsultföretagens uppdragsvolym mot energi/miljörelaterade uppdrag utvecklas fortsatt mycket starkt liksom uppdragen mot infrastrukturprojekt. Projekteringsvolymerna fortsätter sammantaget att utvecklas bra under 2007, men vi lägger en försiktig inves­terings­prognos för 2008 – bland annat med hänsyn till en viss resursbrist i byggsektorn.

Svensk Teknik och Design presenterade under onsdagen också sin Branschkommuniké. Samtliga marknadsrapporter och pressmeddelanden återfinns på www.std.se .

Svensk Teknik och Design är bransch- och arbetsgivarorganisationen för arkitekt-, teknik- och industri­konsultföretagen. Företagen arbetar tidigt i investeringscykeln och den direkta bygg- eller industri­in­vesteringen följer i snitt 1 -1½ år efter utrednings- och projekteringsinsatsen. Marknad­s­under­sök­ningen genomfördes under maj och juni och bygger på uppgifter från ca 80 branschföretag med drygt 10000 anställda i Sverige. STD ingår i Almega.

För ytterligare information och kommentarer kontakta gärna Svensk Teknik och Design;
Bengt O. Andreasson, tel/mobil 08 - 762 67 02, e-mail: bengt.o.andreasson@std.se
Lena Wästfelt, tel/mobil 08 – 762 69 07, e-mail: lena.wastfelt@std.se