Svenska konsultföretag väl placerade på internationell ranking

Konsolideringen i den internationella konsult- och arkitektvärlden har accelererat under 2005 och 2006. De största svenska teknik- och industrikonsultföretagen växer också och ligger fortsatt väl till på den internationella rankingen. Bland världens 200 största under 2005 baserat på antalet anställda fanns sex svenska företag med. SWECO intar plats nr 36 (föregående nr 37), Teleca nr 44 (45), ÅF nr 54 (50), Semcon nr 86 (94), WM-data CARAN nr 166 (156) och Epsilon nr 178 (169).

Världslistan toppas även 2005 av de amerikanska URS Corporation och AECOM följda av franska industrikonsulten Altran Technologies. Bland Europas 300 största konsult- och arkitektföretag finns 20 svenska. De största nordiska teknikkonsultföretagen är dock alltjämt finska Pöyry och danska Ramböll. Sett enbart till arkitektföretagen placerar sig White Arkitekter och SWECO FFNS som nr 5 respektive 7 på Europalistan. Detta vittnar om den internationellt starka svenska konsult- och arkitektbranschen. Även om vi enbart ser till de börsnoterade internationella konsultföretagen visar de svenska upp konkurrenskraftiga nyckeltal. Allt fler företagsköp görs nu över nationsgränserna. De större europeiska och internationella konsult¬företagen fortsätter att stärka sina positioner i Baltikum, Östeuropa och Ryssland samt i Kina och Indien.

Detta framgår av Branschöversikten 2006, som bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Teknik och Design publicerade under tisdagen.

2006 ett rekordår
Branschen lägger snart ett rekordår bakom sig. I en god konjunktur har beläggningen i företagen successivt stärkts på all-time-high nivåer. Även sysselsättningen har ökat något. Lönsamheten har förbättrats ytterligare något jämfört med de kraftigt höjda marginalerna som uppnåddes 2005. Och om kostnaderna under 2007 hålls under kontroll har branschen för första gången sedan mitten av 90-talet möjlighet att nå en rörelsemarginal nära 6 % över en konjunkturcykel (ett finansiellt mål många företag satt upp). Sett i ett nordiskt perspektiv är dock den svenska branschens lönsamhet högst måttlig.

Utsikterna för 2007 är också goda. Dock kommer orderingången och kapacitetsutnyttjandet i företagen att uppvisa en lugnare utveckling.

För ytterligare upplysningar kontakta gärna:
Bengt O. Andreasson, Svensk Teknik och Design,
tel: 08-762 67 02 eller mobil: 070-626 05 81,