Pressinbjudan: Global Wind Day öppnar vindkraftverk för allmänheten

PRESSINBJUDAN Fredag 11 juni 2010

Global Wind Day öppnar vindkraftverk för allmänheten Global Wind Day i Sverige pågår 12 -15 juni och kampanjen räknar med att slå alla rekord i antalet deltagare och arrangörer runt om i världen. Ägare av vindkraft ger allmänheten möjlighet att besöka ett vindkraftverk och samtidigt öka kunskapen om vindkraft i stort.
Ett tjugotal platser i landet kommer att ha öppna vindkraftverk för allmänheten. Genom kampanjen vill vi lyfta fram fördelarna med vindkraft. För att lyckas behövs ett lokalt stöd hos framförallt närboende, allmänheten i övrigt, kommuntjänstemän och politiker. Vindkraften är en lokal energikälla som behöver lokalt stöd för att kunna utvecklas.
En nationell fototävling med fokus på vindkraft startar i samband med Global Wind Day 2010, den pågår till och med 15 augusti 2010. Mer information var i landet och vilka aktiviteter som planeras finns på Global Wind Day

Välkommen!

För mer information Mattias Wondollek, Svensk Vindenergi, mw@svenskvindenergi.org, 08-677 28 98, 070 -164 44 51 Örjan Hedblom, Svensk Vindkraftförening, orjan.hedblom@svensk-vindkraft.org, 0322-933 40, 0708-99 12 98 Monica Bracco, kommunikationschef, mb@svenskvindenergi.org, 08-677 28 99, 070-397 28 99

Svensk Vindenergi är en branschorganisation för vindkraft, med 140 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vårt mål är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org