Pressinbjudan: Vindkraftens påverkan på fastighetspriserna

PRESSINBJUDAN

Dag: Onsdag 15 september 2010

Tid: Klockan 09.00

Plats: Svenska Mässan, Göteborg – Servicecenter (Pressrum)

Vindkraftens påverkan på fastighetspriserna

Konsultföretaget ÅF har på uppdrag av Svensk Vindenergi tagit fram rapporten "Vindkraft i sikte" en studie av vindkraftens påverkan på fastighetspriserna. Den färska studien har bland annat samlat in uppgifter om cirka 42 000 försäljningar av småhus inom 5 kilometer från 120 nya vindkraftanläggningar som driftsattes mellan åren 2001 och 2007. Uppdraget har medfinansierats av Energimyndigheten.

Vindkraftens utbyggnad i Sverige, färska siffror Vi presenterar den senaste statistiken när det gäller etableringen av vindkraft i Sverige.

Deltagare: Tryggve Sigurdson, sektionschef Infraplan/Vindkraft, ÅF. Gunnar Fredriksson, vice vd Svensk Vindenergi

Välkommen!

För mer information: Tryggve Sigurdson, sektionschef Infraplan/Vindkraft ÅF, tel 076-826 51 95 Gunnar Fredriksson, vice vd Svensk Vindenergi, tel 070-751 40 24 Monica Bracco, kommunikationschef Svensk Vindenergi, tel 070-397 28 99

Svensk Vindenergi är en branschorganisation för vindkraft, med 145 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vårt mål är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org