PRESSMEDDELANDE: Europeiska gäster till Sveriges största vindkraftskonferens

Nu är det klart att två av Europas främsta auktoriteter på vindkraftsområdet besöker den 15:e upplagan av den svenska vindkraftskonferensen, Vind 2008. Arrangemanget väntas samla runt 600 deltagare.

Till öppningssessionen, där bl.a. vice statsminister Maud Olofsson deltar, kommer också Arthouros Zervos, ordförande i EWEA, European Wind Energy Association och EREC, European Renewable Energy Council, samt George-Wilhelm Adamowitsch, EU-kommissionens koordinator för havsbaserad vindkraft i norra Europa (Nordsjön- Östersjön).

– Sverige är en av de snabbt växande marknaderna för vindkraft i Europa. Det ökande antalet investeringar i vindkraftsprojekt utgör ett värdefullt bidrag till marknaden för förnybar energi i Europa. Därför känns det vikigt för mig att delta i den största konferens om vindkraft som någonsin anordnats i Sverige, säger Arthouros Zervos, ordförande i EWEA, The European Wind Energy Association och EREC, The European Renewable Energy Council.

– För att klara framtidens energiutmaningar behövs en kraftfull utbyggnad av både förnybar energi och elnät/distribution i Europa. Det klarar vi inte utan ett väl fungerande gränsöverskridande arbete. Därför är jag extra glad för att Vind 2008 är ett samnordiskt arrangemang, säger Georg-Wilhelm Adamowitsch.

Vind 2008, som är ett samarrangemang mellan Svensk Vindenergi och Nordiska ministerrådet, pågår den 8-10 oktober på Malmömässan. Alla som vill delta är hjärtligt välkomna att anmäla sig. Mer information om program, industriutställning och anmälan finns på www.vind2008.se