PRESSMEDDELANDE: Möjlighet till lokalt ägarskap av elnäten underlättar vindkraftsutbyggnad

Dagens regeringsbeslut innebär att elnätsföretagens monopol på elnät inom vindkraftsparker slopas. Därmed får ägarna till vindkraftsparker också bygga och äga själva nätet. I praktiken betyder det att utbyggnad kan ske genom upphandling i konkurrens, snarare än endast genom elnätsföretagen. Det innebär också att de interna näten kan anpassas tekniskt efter vindkraftsparkens förutsättningar, vilket leder till ökad effektivitet och lägre kostnader.

- De nya reglerna innebär mindre krångel och lägre kostnader för etablering av nya vindkraftsparker. Vi ser därför fram mot att utbyggnaden av vindkraft kan snabbas upp i hela landet.

Så kommenterar Matthias Rapp, VD för Svensk Vindenergi, regeringens beslut om förenklingar för vindkraftsparkers interna nät.

- Regeringens beslut är välkommet och tyder på en ambitionshöjning för vindkraften. Jag ser fram mot att denna vilja också kommer att manifesteras i den kommande klimat- och energipropositionen. Särskilt prioriterat just nu är ett förlängt och förstärkt elcertifikatsystem samt en förenklad tillståndsprocess, säger Matthias Rapp.