Pressmeddelande: Småhuspriserna generellt inte lägre nära vindkraftverk

PRESSMEDDELANDE Göteborg 15 september 2010

Småhuspriserna generellt inte lägre nära vindkraftverk

Konsultföretaget ÅF har på uppdrag av Svensk Vindenergi tagit fram rapporten "Vindkraft i sikte" en studie av vindkraftens påverkan på fastighetspriserna. Uppdraget har medfinansierats av Energimyndigheten.

- Tryggve Sigurdson, sektionschef Infraplan/Vindkraft, ÅF framhåller att Sverige har goda möjligheter att studera vindkraftens effekter på fastighetspriser, vi har bra dataunderlag både avseende utbyggnaden av vindkraft och försålda fastigheter.

- Tvärt emot vad folk i allmänhet tror så har genomsnittspriset för de småhus som ligger inom 5 kilometer från en ny vindkraftanläggning i genomsnitt faktiskt stigit drygt 30 procent mer än riksgenomsnittet, avslutar Tryggve Sigurdson.

Den färska studien har bland annat samlat in uppgifter om cirka 42 000 försäljningar av småhus inom 5 kilometer från 120 nya vindkraftanläggningar som driftsattes mellan åren 2001 och 2007.

- Det är skönt att kunna visa att det i alla fall inte finns någon systematisk nedgång i fastighetspriserna om det byggs vindkraft i närheten, resultaten pekar ju på motsatsen säger Gunnar Fredriksson, vice vd Svensk Vindenergi.

Rapport: Vindkraft i sikte

För mer information: Tryggve Sigurdson, sektionschef Infraplan/Vindkraft ÅF, tel 076-826 51 95 Gunnar Fredriksson, vice vd Svensk Vindenergi, tel 070-751 40 24 Monica Bracco, kommunikationschef Svensk Vindenergi, tel 070-397 28 99

Svensk Vindenergi är en branschorganisation för vindkraft, med 145 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vårt mål är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org