Pressmeddelande, utbyggnaden av vindkraft är svårbedömd

PRESSMEDDELANDE Tisdag 18 maj 2010

Utbyggnaden av vindkraft är svårbedömd

Förra året den här tiden missbedömde Svensk Vindenergi utbyggnaden av vindkraft rejält. De första prognoserna pekade på en utbyggnad med 250 MW. Resultatet för 2009 blev över det dubbla, med 512 MW ny installerad effekt.

Orsaken var att många projekt runt om i världen inte kunde genomföras under finanskrisen vilket ökade tillgången på vindkraftverk. Det stora antal mindre projekt som fått besked om en väntetid på flera år, kunde genom detta genomföras i förtid.

För att vi ska klara regeringens mål för förnybar energi så bedömer branschen att det fordras en årlig utbyggnad om cirka 450 MW vindkraft, fram till 2020.

- I år är marknaden om möjligt ännu mer svårbedömd och prognosen blir därefter. De uppgifter som vi nu har inne tyder på att utbyggnaden kommer att hamna runt 400 MW för 2010, det vill säga något lägre än rekordåret 2009. Orsaken är att många företag inte riktigt vågade ta investeringsbeslut i sviterna efter finanskrisen, säger Gunnar Fredriksson, vice vd Svensk Vindenergi.

__

För mer information: Gunnar Fredriksson, vice vd, gf@svenskvindenergi.org, tel 08-677 28 93, 070-751 40 24 Monica Bracco, kommunikationschef, mb@svenskvindenergi.org, 08-677 28 99, 070-397 28 99

Svensk Vindenergi är en branschorganisation för vindkraft, med 139 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vårt mål är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org