Pressmeddelande: Vindkraften och rennäringen kan komma överens

Vindkraften och rennäringen kan komma överens Branschorganisationen Svensk Vindenergi har tillsammans med Svenska Samernas Riksförbund tagit fram riktlinjer för hur en miljökonsekvens- beskrivning (MKB) av vindkraftens inverkan på rennäringen bör arbetas fram. Det finns också beskrivning på hur man via avtal kan bidra till en överenskommelse mellan varandra.
Under VindRens andra seminarium 23-24 augusti på OSD konferensanläggning i Östersund kommer ovanstående frågor om MKB och Avtal att behandlas. - Vi räknar med över 100 seminariedeltagare, vilket är mycket bra. Många projekt i norra Sverige försenas idag av utdragna förhandlingar och processer mellan projektörer och samebyar Vi hoppas att riktlinjerna ska råda bot på detta. Det är väldigt viktigt att ha en ömsesidig förståelse och respekt för varandras intressen, säger Mattias Wondollek, projektledare Svensk Vindenergi.
- För många samebyar är situationen idag mycket ansträngd genom omfattande exploateringar av deras betesmarker. Alla strategier som kan underlätta arbetet för samebyarna är av godo. Om vi inom VindRen kan bidra till en ökad förståelse mellan projektörer och samebyar så hoppas vi att både möjligheter och konflikter kan hanteras på ett professionellt sätt, säger Anders Blom, förbundsdirektör för SSR.

För mer information: Mattias Wondollek, projektledare Svensk Vindenergi, tel 070-164 44 51 Anders Blom, förbundsdirektör Svenska Samernas Riksförbund, tel 070-514 44 80

Detta är VindRen:Sedan början av år 2009 samarbetar vindkraftbranschen, genom branschorganisationen Svensk Vindenergi, och samerna, genom Svenska Samernas Riksförbund, kring ett unikt projekt - VindRen. Det övergripande målet med projektet är att hitta hållbara lösningar för samexistens och gemensam nytta för vindkraftprojektörer och samebyar. Projektet finansieras av Energimyndigheten.