PRESSMEDDLANDE: Så här ska vindkraften och rennäringen samråda

Så här ska vindkraften och rennäringen samråda

Sedan början av år 2009 samarbetar vindkraftbranschen, genom branschorganisationen Svensk Vindenergi, och samerna, genom Svenska Samernas Riksförbund, kring ett unikt projekt - VindRen. Det övergripande målet med projektet är att hitta hållbara lösningar för samexistens och gemensam nytta för vindkraftprojektörer och samebyar.

VindRen är ett ovanligt projekt genom att en industriell näring nu uppmärksammar och gör ett tydligt ställningstagande för ett långtgående samarbete med de renskötande samerna.

Nu levererar projekt VindRen sina första resultat i form av riktlinjer som kan användas av vindkraftprojektörer, samebyar, myndigheter och andra intressenter.

Under VindRens seminarium i Umeå 18 -19 februari kommer de första resultaten att presenteras i form av riktlinjer som beskriver hur samrådet bör gå till, hur hållbar kommunikation uppnås och hur valet av plats för vindkraft bör gå till. Riktlinjerna ska användas för de första stegen i processen vid etablering av vindkraft.

VindRen kommer sedan under året fortsätta ge ut riktlinjer för avtals- och ersättningsfrågor, miljökonsekvensbeskrivning samt byggnation och drift av vindkraftanläggningar. Intresset att delta vid seminariet är mycket stort med över 100-talet deltagare från både vindkraftprojektörer, samebyar och myndigheter.

- Att kommunicera med samebyarna på ett hållbart och förtroendegivande sätt är avgörande för framgång i ett vindkraftsprojekt. Det är viktigt för en projektör att ha kunskap om samernas historia vad gäller tidigare exploateringar. Att kontakta samebyn i ett tidigt skede då det fortfarande är möjligt att påverka projektet inger respekt och gör det enklare att komma överens, menar Svensk Vindenergis vd Matthias Rapp. - Vi börjar nu märka en trend där seriösa vindkraftsföretag visar sin respekt för den samiska kulturen och för de samiska rättigheterna. Detta är första steget i den process som kan möjliggöra en samexistens mellan rennäring och vindkraft, säger Anders Blom, förbundsdirektör för SSR.

För mer information: Matthias Rapp, vd Svensk Vindenergi, tel 070-677 28 92 Anders Blom, förbundsdirektör Svenska Samernas Riksförbund, tel 070-514 44 80