Q3: Fortsatt vindutbyggnad, men inga nya investeringsbeslut

Vindkraftsutbyggnaden fortsätter, men för andra kvartalet i rad gjordes inga beställningar av nya turbiner i Sverige. Det finns drygt 6 400 megawatt (MW) i vindkraftsprojekt som har fått tillstånd. Givet rätt politiska och ekonomiska förutsättningar skulle dessa kunna fatta investeringsbeslut och komma i drift till år 2030.

Omställningen i industri- och transportsektorerna kräver att elproduktionen byggs ut i stor skala och i takt med efterfrågan redan till början av 2030-talet. Regeringen har satt ett mål att elsystemet ska kunna leverera minst 300 TWh till år 2045. Därför är det viktigt att regeringen snabbt agerar för att förbättra investeringsklimatet för den elproduktion som kan tillkomma de närmaste 10 åren. Ny statistik och prognos från Svensk Vindenergi över vindkraftsutbyggnaden i Sverige under tredje kvartalet 2024 visar att det nu blir ett andra kvartal i rad utan turbinbeställnigar. Samtidigt fortsätter vindkraftsutbyggnaden i de projekt där investeringsbeslut sedan tidigare fattats.

– Årets tredje kvartal brukar vara svagare, så vi får se hur fjärde kvartalet utvecklas. Det finns projekt som kommit så långt att de skulle kunna fatta investeringsbeslut, men för att öka deras chanser behöver de bättre långsiktiga investeringsförutsättningar och det är tyvärr för stora osäkerheter idag. Vi kan också se en fortsatt tillströmning av nya projekt både för land- och havsbaserad vindkraft som lämnar in sina tillståndsansökningar, säger Erik Almqvist, ansvarig för elnät och elmarknad på Svensk Vindenergi.

Det finns drygt 6 400 MW aviserade och redan tillståndsgivna vindkraftsprojekt där investeringsbeslut skulle kunna tas. Investeringsbesluten försvåras just nu bl.a. av politisk osäkerhet, ökade kostnader, dröjande besked om anslutning till elnätet och uppskjutna elektrifieringsprojekt i industrin.

– Det har blivit svårare och tar längre tid att komma till investeringsbeslut i vindkraftsprojekt. Tidigare såg vi att investeringsbeslutet kom snart efter att projektet hade tagit sig igenom hela tillståndsprocessen. Nu är det mer osäkert. Trenden går dock att vända med åtgärder som ökar elektrifieringstakten och med tydliga regeringsbesked om att vindkraften måste byggas ut kraftigt, säger Erik Almqvist, ansvarig för elnät och elmarknad på Svensk Vindenergi.

Om statistiken och prognosen

Svensk Vindenergi ger ut kvartalsvis statistik och prognos över utbyggnaden av vindkraft i Sverige. Statistiken baseras på data från turbinleverantörer och andra marknadsdeltagare. Den kortsiktiga prognosen bygger på investeringsbeslut och en bedömning av projekt som kan tänkas komma till, samt nya projekt som befinner sig i tillståndsprocessen.

Under tredje kvartalet år 2024 beställdes inga nya vindkraftsturbiner. Svensk Vindenergis prognos visar att vindkraften når en installerad kapacitet på totalt 19 225 MW i slutet av år 2027.

För mer information, kontakta:

Erik Almqvist, elnät och elmarknad, Svensk Vindenergi
073-025 78 46

Anton Johansson, analys och marknad, Svensk Vindenergi
073-024 94 71

Nicole Dreher Sköld, kommunikationsansvarig, Svensk Vindenergi
073-398 71 35

Svensk Vindenergi är branschorganisationen för företag som arbetar med vindkraft. Vi har ca 160 medlemsföretag. Vi är vindkraftsbranschens samlade röst i samhället och vi arbetar för att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vi vill att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och att den ska bidra till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle.

Våra medlemmar har verksamhet i hela vindkraftens värdekedja, och är bland annat kraftbolag, kommunala energibolag, projektörer, markägare, finansiella investerare, banker, advokatbyråer, stora elanvändare, konsultföretag och leverantörer till vindkraftbranschen.

www.svenskvindenergi.org