Svensk Vindenergis Elektrifieringspris 2023 går till Ovako Group

Det är bråttom att nå Parisavtalets mål i tid. 2023 är på väg att bli det varmaste året någonsin. Elektrifieringen av industrin och transporterna är en avgörande del för att Sverige ska klara klimatomställningen, samtidigt som vi stärker vår konkurrenskraft. Och elektrifieringen går undan: redan år 2030 kommer elbehovet vara dubbelt så stort som idag. Svensk Vindenergis nyinstiftade Elektrifieringspris går till Ovako Group.

– Ovako Group har visat att elektrifieringen pågår på riktigt – här och nu i Hofors – genom deras fossilfria vätgasanläggning för uppvärmning av stål. Tekniken är världsledande och anläggningen är den första i sitt slag. Ovako tar också en aktiv och tydlig roll i debatten för elektrifieringen och konkurrenskraften både regionalt och nationellt. Det kändes självklart att ge detta pris till dem, säger Daniel Badman, vd för Svensk Vindenergi.

– Ovako har sedan länge drivit en elektrifiering av sin verksamhet. Den sista masugnen lades ned 1978 och vår värmebehandling är redan elektrifierad. Med vätgas från elektrolys tar vi det slutliga steget i vår elektrifiering och fortsätter vår resa mot noll utsläpp. För att säkra detta och liknande satsningar behövs kostnadseffektiv fossilfri elkraft. Ytterst är det en fråga om snabbt genomförbara miljöåtgärder, samt säkrad industriell konkurrenskraft, arbetstillfällen och välfärd, säger Marcus Hedblom, vd för Ovako Group.

Svensk Vindenergi uppmärksammar goda initiativ inom energibranschen som bidrar till elektrifieringen och till Sveriges klimatomställning. Svensk Vindenergis första Elektrifieringspris delas ut den 17 oktober under VIND2023.

Om Ovako

Ovako tillverkar rent, högkvalitativt specialstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Deras stål möjliggör produkter som är lätta, tåliga och klimatsmarta. Deras hållbarhetsambition är hög. Deras produktion är koldioxidneutral sedan januari 2022 och baseras på återvunnet stål och fossilfri el. Ovako har ca 2 900 anställda i mer än 30 länder med en omsättning på ca 1000 miljoner euro. Ovako är ett dotterbolag till Sanyo Special Steel och en medlem av Nippon Steel Corporation, en av världens största stålproducenter. För mer information besök www.ovako.com, www.sanyo-steel.co.jp och www.nipponsteel.com.

För mer information, kontakta:

Nicole Dreher Sköld, kommunikationsansvarig, Svensk Vindenergi

Saiva Zalkalns, Director and Head of Group Communications, Ovako Group

Om Svensk Vindenergi

Svensk Vindenergi är branschorganisationen för vindkraft, med ca 150 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Målet är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle.

www.svenskvindenergi.org