Upptäck vindens obegränsade kraft vid de hundratals aktiviteter som äger rum under Vinddagen 2008!

Den 15 juni 2008, anordnas European Wind Day för andra året i rad. Över 20 europeiska länder kommer att delta med mer än 100 aktiviteter som arrangeras för människor i alla åldrar. Från vindkraftverk som hålls öppna för allmänheten, till målartävlingar och demonstrationer av bilar som drivs med el från vindkraft. Syftet med aktiviteterna är att möjliggöra för deltagare att ”upptäcka vindens obegränsade kraft”, årets slogan för vinddagen. Utbildning är fokus för årets arrangemang.

Webbsidan som är tillägnad European Wind Day: www.windday.eu tillhandahåller information om de aktiviteter som anordnas i de medverkande länderna. Den nya interaktiva kartan gör det möjligt för potentiella deltagare att få information om lokala händelser med bara ett klick. Här finns detaljer om aktiviteter, tider, lokalisering och kontaktuppgifter till organisatörerna. Kartan kan nås via: www.windday.eu/index.php?id=680.

I Sverige är det branschorganisationen Svensk Vindenergi som tillsammans med Svensk Vindkraftförening anordnar Vinddagen 2008 den 13-15 juni samt under vecka 39, i slutet av september, för skolungdomar. Målet med kampanjen är att nå ut lokalt runt om i Sverige för att förklara fördelarna med vindkraft, hur vindkraftverk fungerar samt avslöja sanningen om de huvudsakliga missuppfattningarna. Runt om i landet hålls vindkraftverk öppna för media och allmänheten.

”Vinddagen 2008 ger människor i alla åldrar chansen att utöka sina kunskaper om denna förnybara, oändliga och inhemska energikälla som kommer att spela en stor roll för måluppfyllelsen av EU’s förnybarhetsmål” säger Anna Cederberg projektledare på Svensk Vindenergi och nationell koordinator för Vinddagen 2008 .

Örjan Hedblom, handläggare för Vinddagen på Svensk Vindkraftförening, instämmer. ”Vi tycker det är viktigt att så många som möjligt får chansen att på nära håll bekanta sig med hur fantastisk vindkraft är ur miljösynpunkt. Inga transporter, inga utsläpp, vindkraften är absolut ren och föroreningsfri! Vi hälsar alla välkomna att besöka ett vindkraftverk.”

En nationell fototävling påbörjas under Vinddagen 2008 och avslutas den 15 augusti. Vinnarna till de tre bäst tagna bilderna får biljetter till Svensk Vindenergis konferens VIND2008 i Malmö i höst där även besök på Vattenfalls vindkraftpark Lillgrund ingår.

Alla är välkomna att delta!

När: 13-15 juni 2008 samt v. 39. i september för skolungdomar.
Var: I alla Europeiska länder, regioner och städer.
Vem: Organisatörer:
European Wind Energy Association (EWEA)
Svensk Vindenergi; VIP Vindkraftens Investerare och Projektörer och VIS Vindkraftleverantörerna i Sverige
Svensk Vindkraftförening, SVIF
Mer: Kontakt personer:
Anna Cederberg, Svensk Vindenergi, 08-677 28 95 och 070-209 13 72
Örjan Hedblom, Svensk Vindkraftförening, 0322-933 40 och 070-899 12 98
För mer information om European Wind Day besök:
www.windday.eu www.svenskvindkraft.se www.svensk-vindkraft.org