Vind 2013 - Framtidens elförsörjning, 23 -24 oktober, Waterfront i Stockholm

Internationella bedömningar visar att den förnybara energin kommer spela en avgörande roll för vår framtida elförsörjning. Och nu ser vi fram emot två intressanta dagar som går i vindens tecken.

Lyssna till Markku Rummukainen, klimatexpert på SMHI, som ger en bakgrund på IPCCs senaste rapport. I en efterföljande panel kommer bland annat Maud Olofsson, fd vice statsminister (C) och Anders Wijkman, fd EU-parlamentariker att diskutera hur vi ska göra för att få upp klimat- och energifrågorna på agendan inför valet 2014.

Andra spännande sessioner: Detta vet vi om framtidens energisystem. Hur integrerar vi bäst en stor andel förnybar el? Framtidens smarta elnät – nya utmaningar med storskalig vindkraftsutbyggnad. Länk till hela programmet

Stora Förnybarhetspriset delas ut - torsdag 24 oktober, klockan 9.00. Tidigare pristagare är IKEA och Tesla. Vem blir årets vinnare? Syftet med priset är att lyfta fram förebilder inom näringslivet som har insikt om behovet av att använda förnybar el.

Nytt för i år är bland annat Appen VIND 2013 via den har du all information som berör konferensen i din mobil! Via appen får du information om deltagare, utställare, programmet, talare, kunskapsjakten, unconference och annan praktisk information.

Som journalist ackrediterar du dig direkt via webben, vid registreringen på plats visar du upp presslegitimation eller motsvarande för att få din badge. Anmälan

Varmt välkommen!

Annika Helker Lundström, vd Svensk Vindenergi, tel 070-699 41 85

Svensk Vindenergi är en branschorganisation för vindkraft, med 164 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vårt mål är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org