Vindkraftens företrädare möts i Paris

Två veckor före FN:s stora klimatkonferens samlas den europeiska vindkraftens företrädare i Paris. Mötet inleddes med en tyst minut för alla de som drabbades av de förfärliga terrordåden i fredags. Inför den europeiska vindkraftsindustrin påminde EWEA:s ordförande, Markus Tacke, om det franska mottot frihet, jämlikhet och broderskap.

Med på mötet i Paris är Charlotte Unger, vd Svensk Vindenergi.

- Vi känner alla med dem som drabbades av de förfärliga terrordåden i fredags.  Att EWEA trots det som hänt fullföljer sitt möte visar på solidaritet. Svensk Vindenergi är på plats för att öka fokus kring det europeiska samarbetet.

Samtidigt med öppnandet av konferensen publicerade EWEA sin nya rapport, Sikta högt. Rapporten visar att 53 procent av elproduktionen i EU kan vara förnybar 2030 och att vindkraftens andel kan motsvara över 28 procent. Maroš Šefčovič, vice ordförande för Energiunionen, uttryckte under öppningssessionen ett starkt stöd till EWEA:s rapport med ambitioner och lösningar för Energiunionen.

- EWEA:s rapport visar att vindkraften 2030 kan vara Europas viktigaste källa till el. En viktig del i detta är regionalt samarbete för att förverkliga Energiunionen, säger Charlotte Unger.

Ségolène Royal, minister för Ekologi, Hållbar utveckling och Energi i Frankrike, välkomnade i sitt inledningstal att nästan alla jordens länder nu har gjort klimatåtaganden. Rainer Baake, statssekreterare på finans- och energiministeriet i Tyskland berättade vidare om det tyska målet att minska utsläppen av koldioxid med 85-90 procent till 2050 genom en effektivisering av energianvändningen och en utbyggnad av kostnadseffektiv vind- och solkraft.

- EU-kommissionen kommer nästa höst lägga fram en rad förslag för att främja förnybar el och överföring av el mellan länderna, Sverige har här en mycket viktig roll att spela utifrån de goda förutsättningar för produktion av el från vindkraft, el som sedan kan exporteras till övriga Europa, kommenterar Charlotte Unger.

Program för konferensen

Aiming High, Rewarding Ambition in Wind Energy, A report by the European Wind Energy Association – November 2015

Charlotte Unger, vd, Svensk Vindenergi, tel 070-190 86 53

Svensk Vindenergi är en branschorganisation för vindkraft, med 150 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Vårt mål är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org